Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Investor TV 3 chce žalovat stát

  0:01aktualizováno  0:01
Další americký investor, který vstoupil na televizní trh, si stěžuje na chování českého státu. Hodlá se s republikou soudit. Předmětem sporu je televize TV 3, do níž přes dceřiné firmy vložila peníze největší americká pojišťovna - Prudential Financial. Američané si stěžují na rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání z počátku září. Rada zamítla žádost držitele licence k TV 3 Martina Kindernaye, aby jeho licence přešla na lucemburskou společnost KTV, kterou stoprocentně vlastní také Kindernay.

Stejně jako Ronald Lauder, který kvůli TV Nova vedl proti Česku už dvě mezinárodní arbitráže, totiž ani Prudential nedrží klíč k TV 3 její vysílací licenci. Mezi pojišťovnou a vlastníkem licence Kindernayem proto existuje řada velmi podrobných smluv. Jedním z jejich bodů bylo právě převedení licence na lucemburskou firmu.

Mediální zákon totiž umožňuje, aby do takové společnosti vstoupil investor a po dvou letech ji zcela ovládl. Prudential, která už do TV 3 investovala kolem 14 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun), by se tak legálně dostala k licenci.

Rada ovšem tyto plány překazila. Svůj krok oficiálně zdůvodnila tím, že by lucemburskou společnost, její vlastnickou strukturu a další věci nemohla kontrolovat podle českého práva.

Takové argumenty jsou však pro americké investory nepřijatelné. "Rozhodnutí téměř jistě napadneme u soudu," říká ředitel TV 3 Jan Martínek. "Rada jedná diskriminačně a říká: nechceme zahraničního investora. Otázka, zda může spor přerůst až v arbitráž, je spíš na našeho amerického partnera."

Zástupci Prudential na otázky ohledně možné arbitráže neodpověděli. Investoři se domnívají, že je rada poškodila. Na zamítnutí žádosti o převod licence z fyzické na právnickou osobu totiž prý vůbec neměla právo a měla ji podle zákona schválit automaticky.

Tento názor podporuje i posudek, který vypracoval odborník na správní právo a člen legislativní rady vlády Vladimír Mikule. "Rada není oprávněná žádost zamítnout," píše Mikule v posudku. "Není vůbec rozhodující, zda má ta společnost sídlo v zahraničí," dodává Mikule.

Předseda vysílací rady Martin Muchka však tvrdí: "Posudek si objednala lucemburská firma, a expert se tak možná snaží vyhovět zadavateli. Podle našeho názoru prostě není na takový převod licence právní nárok." Kindernay už podal na radu druhou žádost - tentokrát chce, aby licence přešla na jeho českou firmu RTV Galaxie. Podle několika členů rady může být tentokrát úspěšný.

To Američané odmítají. "Prudential si přeje provádět podobné operace přes Lucembursko," říká ředitel TV 3 Martínek. "Po zkušenostech Lauderovy CME nemají důvěru v český právní systém. Česká cesta, kterou teď pan Kindernay navrhuje, není podle nich vůbec ničím jištěná." 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.