Internet styk s úřady neulehčuje

Praha - Přihlásit se k trvalému bydlišti, odevzdat žádost ani jiné úkony patřící ke všednímu životu nelze zajistit z domova. Na úřad musí každý osobně. Elektronický styk s úřady pražských městských částí není příliš rozšířen. Radnice sice mají své www stránky, ale převažují na nich informace o telefonech, zastupitelích a jejich jednáních nebo o historii lokality. Přes internet však zatím lidé mnoho problémů nevyřeší. Většinou musí na úřad dojít a vyřídit vše tradiční cestou - u přepážky.

Přesto podle některých radnic roste o tento způsob komunikace zájem. "Přes e-mail nebo elektronickou podatelnu zatím poskytujeme jen informace o tom, co lidé potřebují za doklady a povolení, když chtějí stavět, když chtějí požádat o živnostenský list. Nakonec sem ale stejně musí jít, protože je nutné přinést spoustu dokladů, ověřit občanský průkaz, všechno podepsat," popsal dosavadní zkušenosti s moderním způsobem komunikace informatik Prahy 15 Roman Tuček. Odhadl, že touto cestou se na úřad obrací asi dvacet lidí měsíčně.

Desítky lidí se obracejí na radnici prostřednictvím elektronické pošty i v Praze 13, která má zřejmě nejlepší podmínky pro napojení na internet. Asi osmdesát procent obyvatel tady žije na panelovém sídlišti. Na něm se dobře šíří internetové připojení prostřednictvím kabelů televizních nebo telekomunikačních společností.

"Určitě o tento způsob kontaktu roste zájem, i když stále převládá papírová korespondence," uvedl mluvčí úřadu městské části Praha 13 Petr Krajánek. Na tamní radnici se e-mailem obracejí lidé hlavně s dotazy, připomínkami nebo stížnostmi.

Úřady ušetří lidem vybaveným počítačovou technikou alespoň jednu cestu na radnici. To pro prázdný formulář. Většina je nabízí ke stažení ze svých webových stránek. Jejich úroveň však kritizují i sami představitelé města. Například zastupitel Prahy 9 Jan Maršál, který se zabývá informačními technologiemi, označil prezentační stránky vlastní radnice za drahý telefonní seznam.

"Chybí na nich například konkrétní informace z jednání rady, navíc nejsou vůbec aktualizované," uvedl Maršál. Podle něj úřady neposkytují ani základní informace a mnohé považují neoprávněně za tajné. "Nevím, proč by se lidé neměli dozvědět o práci různých komisí a o jednání radních," řekl Maršál, který komunikaci po síti považuje za samozřejmý a rychlý přístup k datům. Radnice skutečně takto vyřizují různé dotazy takřka obratem.

"Odpovědi lidé dostanou zpět i během deseti minut. Pokud je však problém složitější, musí to pracovníci příslušného odboru déle hledat. Odpovědět bychom ale měli nejpozději druhý den," předpokládá Tuček z Prahy 15.

Představitelé městských částí předpokládají, že se tato služba v budoucnu ještě více rozšíří. "Zatím to komplikuje skutečnost, že neexistují potřebné vyhlášky o elektronickém podpisu," uvedl Krajánek.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video