Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Inspekce vyšetří, jak Fittipaldi řídil pendolino

  17:47aktualizováno  17:47
Drážní inspekce bude zkoumat, zda dráhy neohrozily bezpečnost cestujících, když nechaly vlakovou soupravu Pendolino řídit formulovým závodníkem. Brazilská legenda Fittipaldi si ve čtvrtek vyzkoušel řízení vlaku při cestě do Brna. Strojvůdce přitom nesmí řízení svěřit nikomu, kdo k tomu nemá oprávnění.

Piloti formule 1 si jízdu skutečně užili, zdaleka nešlo jen o pózování | foto: ČD

Tomáš Enge, Erik Janiš a další, české hvězdy závodních tratí, zamířili v čele s Brazilcem Fittipaldim ve čtvrtek z Prahy do Brna, kde se o víkendu jede formulový seriál A1 GP. Svezli se při té příležitosti pendolinem, neboť České dráhy jsou reklamním partnerem šampionátu.

Slavný šedesátiletý závodník Fittipaldi pak do kokpitu vlaku usedl kousek za Pardubicemi a vyzkoušel si roli strojvůdce. "Snad mě nikdo z cestujících neviděl v kokpitu. Mohla by to být jejich smrt, nebo by chtěli vrátit peníze," žertoval prý dvojnásobný mistr světa formule 1. - více zde

Tak velký žert to ale zase není, k ohrožení cestujících možná skutečně mohlo dojít.

Inspekce případ prověří
Redakci iDNES.cz na možné pochybení drah upozornil jeden z čtenářů. Podle něj může jít o vážný přestupek, za který může hrozit strojvůdci i trest. Ten totiž nesmí předat řízení osobě, která není zaučená a nemá potřebnou zdravotní způsobilost.

"Ne, není to možné," potvrdil iDNES.cz náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. "Člověk, který chce řídit drážní vozidlo, byť pod dohledem druhé osoby, musí mít potřebné kurzy a zkoušky," dodal Kučera.

"Na základě podnětu iDNES.cz prověříme, zda nedošlo k ohrožení bezpečnosti cestujících," doplnil.

Zda šlo o vážný přestupek, neuvedl. "V tento okamžik si to rozhodně netroufneme konstatovat, neboť nemáme informace o tom, že pan Fittipaldi nesplňoval podmínky pro řízení," vysvětlil.

Dráhy: Šlo jen o fotografování
Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala celou věc zlehčuje. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," ubezpečoval. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle, navíc ještě spolu s dalším kolegou. "Bereme na tyto akce dalšího strojvedoucího, takže vždy jedou ve skutečnosti dva," doplnil.

Celá akce prý byla jen zaranžovaná, aby to na fotografiích lépe vypadalo. "Jen tam položil ruku, aby to budilo ten dojem. Však víte, jak to chodí," naznačoval.

Enge: Ujel jsem 10 kilometrů
Závodníci si však jízdu skutečně užili, zdaleka nešlo jen o pózování. Řízení si totiž vyzkoušel i další slavný závodník Tomáš Enge, který v kokpitu vlaku také byl. Na otázku, zda šlo o jízdu "jen jako", jak tvrdí mluvčí drah, odpověděl, že řízení si vyzkoušel se vším všudy.

"Zážitek to byl pěkný," přiznal Enge iDNES.cz. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout," vysvětloval Enge, proč měl zprvu trochu tísnivý pocit.

"Ale zvykl jsem si," dodává. "Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," pochlubil se Enge.

Spolu s ním si řízení vyzkoušeli i další v kabině. Kromě Fittipaldiho třeba i Erik Janiš.

Nečekanými strojvedoucími se ostatně chlubí i samy České dráhy na svých webových stránkách. "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího," uvádí tisková zpráva.

Ondřej Kubala však řízení popírá. "Je to v tom případě tvrzení proti tvrzení," reaguje na Engeho strojvůdcovské zážitky. Poté trochu zmírnil: "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce."

Dráhy možná čeká trest
Podle inspekce je případný postih strojvedoucího interní záležitostí jeho zaměstnavatele, tedy Českých drah. "Ty také za případné pochybení čeká postih, v tomto případě ze strany Drážního úřadu," uvedl ještě Kučera.

Ministerstvo dopravy se zatím k případu nechtělo vyjadřovat. "Pokud k tomu došlo, je na Drážní inspekci, aby provedla závěry," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Pokud se to prokáže, tak nás to zajímá a budeme to řešit," doplnil.

Že se podobné "řízení na zkoušku" někdy nemusí vyplatit, potvrzuje i případ havarovaného ruského letounu Airbus z března roku 1994. V troskách tehdy zahynulo 75 lidí. Černá skříňka nakonec ukázala, že těsně před pádem svěřil kapitán pilotování svému patnáctiletému synovi.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Až 7000 lékařů a 400 lékáren se ve středu zapojilo do protestu proti návrhu...
Lékaři na protest zavřeli ordinace. Peníze nejsou, zopakoval ministr

Až 7 000 praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů ve středu neotevřelo ordinace. Několik stávkujících lékařů ale ošetřuje alespoň akutní...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Pavla Dandová potřebuje každé tři týdny sehnat 96 tisíc korun, aby mohla...
Žena musí prodat byt. Pojišťovna jí odmítla proplatit lék na rakovinu

Zdravotní pojišťovna odmítla zaplatit matce dvou tříletých dětí cílenou biologickou léčbu, která by jí pomohla v boji s rakovinou. Léčbu doporučili i lékaři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.