Téměř na dvě třetiny provinilců bylo nebo je z řad dopravní či pořádkové policie a lidé si nejčastěji stěžují právě na ně. "Nejvíc podnětů chodí právě na pracovníky dopravních inspektorátů, především kvůli vybírání pokut bez bloků. Bohužel jsme zjistili, že chybí jakákoliv kontrola dopravních policistů ze strany jejich nadřízených, a to i přesto, že s nezákonnými praktikami při silničních kontrolách se snad setkal téměř každý," řekl vedoucí oddělení inspekce Jiří Zábrodský. Inspekce nesmí při svých kontrolách používat agenty a zákon o policii zakazuje provokaci, takže odhalit a potrestat se daří jen velmi málo těch policistů, kteří si nelegálně přilepšují. "Bohužel často jim nahrávají také předpisy a nařízení, která jim dávají široké pole působnosti. Chceme proto po dohodě s policejním prezidentem část předpisů změnit a dohodnout se na systému kontroly," konstatoval ředitel Tomin.
Inspekce se například v poslední době zaměři l a na přidělování takzvaných zajímavých či kulatých státních poznávacích značek, které jsou v tuzemsku stále velmi populární a žádané. Přestože se ani v jednom případě nepodařilo prokázat, že by se takové značky přenechávaly za úplatu, Jiří Zábrodský to nevylučuje. "Byli jsme se podívat na devatenácti dopravních inspektorátech po celé zemi. Ve většině případů jsme ty pěkné značky našli v kanceláři vedoucích pracovníků. Tvrdili nám sice, že je mají u sebe proto, aby s nimi nekšeftovali jejich podřízení, ale kdo ví, jak s nimi nakládají oni," upozornil Zábrodský.
Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas v této souvislosti připustil, že "vyzobávání" poznávacích značek je běžné, ale odmítl o obchodování s nimi spekulovat. "To zatím nikdo nedokázal," řekl. Dodal, že tento nešvar vyřeší nový zákon, podle kterého by auta byla značkou vybavena už v továrně a ten, kdo by chtěl "hezkou", by si připlatil.