Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Boj studentů za Ježíška slaví úspěchy, Santa ustupuje i z reklam

  1:01aktualizováno  1:01
Češi jsou stále věrní Ježíškovi. Jen jeden ze sta oslovených se hlásí k Santa Clausovi. Velkou zásluhu na tom má také iniciativa Zachraňte Ježíška manažera a pedagoga Tomáše Zdechovského. Tomu se daří šířit víru v Ježíška na sociálních sítích a nyní chystá i obsáhlou publikaci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Tradiční Ježíšek v letošním adventu odrazil reklamní útok amerického Santa Clause. Když marketingový manažer a pedagog Tomáš Zdechovský před třemi lety zakládal se studenty iniciativu "Zachraňte Ježíška" a demonstroval před vládou, ještě netušil, jaký bude mít úspěch. Dnes už má facebooková skupina "Zachraňte Ježíška" 36 tisíc členů.

Stovky lidí jezdí v autech se samolepkou "Zde naděluje Ježíšek". Tento týden vyšly i výsledky výzkumu agentury Sanep, podle kterého tři pětiny lidí uvedly, že u nich doma naděluje Ježíšek. Většina dalších přiznala prozaicky, že naděluje rodina, a pouhé procento se přihlásilo k Santa Clausovi.

Kdo u vás doma naděluje dárky?

celkem hlasů: 9220

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. prosince 2013. Anketa je uzavřena.

Ježíšek 8656
Rodina 452
Santa Claus 112

Nový trend se už opatrně prosazuje také v reklamách. Používá ho například internetový obchod Alza (slogan "Ježíšek doporučuje tablety") a Pepsi Cola na stránce www.pepsi.cz zveřejnila i animovanou pohádku, jak "zvířátka vyhánějí Santu z lesa" (Santa Claus je symbolem hlavního konkurenta "pepsi", Coca–Coly).

Iniciativa chystá i knihu o Ježíškovi

"Dokonce letos jeden nejmenovaný velký obchodní řetězec uvažoval, že zařadí do reklamy Ježíška, ale nakonec od toho upustil, protože se na tom nedohodl právě s Coca-Colou," říká Zdechovský. Ten původně celou iniciativu založil proto, aby nemusel dětem doma vysvětlovat, že Ježíšek nevypadá jako vousatý děda na saních.

Zdechovského spolupracovníci chodí také na přednášky mezi děti i dospělé diskutovat o ježíškovské tradici. "Navštívila jsem třeba seniory v žatecké nemocnici a bavili jsme se o Ježíškovi. Mám navíc pocit, že se mění výzdoba měst. Častěji potkám ježíškovské schránky na dopisy dětí, méně Santa Clausů," říká studentka politologie Masarykovy univerzity Gabriela Vaňková, která se Zdechovským spolupracuje.

A konečně pro Vánoce 2014 hodlá Zdechovský spolu se zlínským historikem Markem Tomaštíkem sepsat knihu o dějinách českého Ježíška. "Této tradici hodně pomohlo české baroko, doba kantorské hudby a počátek lidových betlémů. Co se nepodařilo komunistům s dědou Mrázem, to se podařilo marketingovým pracovníkům z Ameriky," spílá Santa Clausovi Tomaštík. Ten se jinak primárně věnuje historii rodiny Baťových a připomíná, že už za první republiky měl obchodní dům Baťa Ježíška jako poutač ve výkladní skříni.

Iniciativa se chystá i na Mikuláše

Zdechovský připouští, že většímu prosazení Ježíška pořád brání jeho nejasná podoba v lidové fantazii. Před časem pořádal i soutěž dětských obrázků na téma "jak vypadá Ježíšek", ale ne úplně se povedla. Chodily i obrázky dítěte se sobím spřežením. "Mně je třeba blízká podoba Ježíška v českém filmu Anděl Páně. Rozhodně si ho představuji jako větší dítě – ne Pražské Jezulátko s pytlem," míní Zdechovský.

Sebevědomí členové iniciativy "Zachraňte Ježíška" už chtějí obrátit pozornost i na Mikuláše. Tomaštík ve čtvrtek přednášel v Polsku, kde místo Ježíška nosí dárky svatý Mikuláš. "Stále častěji ho tam zobrazují jako Santu, a nikoli jako biskupa v mitře s berlí. I Poláci se proto bouří," dodal Tomaštík.

Obdarovávání o Vánocích se původně pojilo se svatým Mikulášem, štědrým biskupem, který žil ve 3. století v dnešním Turecku. "Tvůrcem" Ježíška je náboženský reformátor Martin Luther, který byl proti svatým a raději připustil, že dárky roznáší Ježíšek, a ne Mikuláš. Proto se ježíškovská tradice udržuje ve střední Evropě, jmenovitě v Česku, na Slovensku, v Rakousku a Německu – tam se Ježíškovi říká Christkindl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.