Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Iniciativa za MHD „otevřela“ neexistující trasu D pražského metra

  16:53aktualizováno  16:53
U stanice metra Kačerov Pražané "slavnostně otevřeli neexistující linku metra D" vedoucí do takzvaných autobusových sídlišť v Libuši a Písnici. Iniciativa Pražané a Pražanky za MHD chtěla před volbami upozornit na neplnění volebních slibů, magistrát linku prý slibuje už dlouho. Na místě se sešlo několik desítek lidí.

"Magistrátu vládne ODS, která v roce 2006 slibovala 10 nových stanic metra do roku 2010 a 32 km nových tramvajových tratí," zdůvodnil za iniciativu Václav Kříž. Namísto toho se podle něj zatím zprovoznily pouze tři nové stanice metra (Střížkov, Prosek, Letňany) a necelý kilometr tramvajové trati v Radlicích.

Happening přilákal zájem Pražanů, kteří se v okolí pohybovali. Organizátoři jim rozdávali letáky a snažili se je informovat o nutnosti zkvalitnění hromadné dopravy v hlavním městě. Akci doprovázela ryčná dechová hudba, organizátoři pouštěli také různé hlášky z MHD.

Metro D

Trasa D má spojit sídliště Krč, Nové Dvory a Lhotka s centrem města a tím se zbavit přeplněných autobusů a ulehčit přetížené trase C.

Nedávno dostalo přednost prodloužení trasy A k nemocnici Motol a poté na letiště.

"Jsme spokojeni, podařilo se nám tímto způsobem vyjádřit naši nespokojenost s tím, jak se stanovují priority v budování metra," informoval po mítinku jeden ze členů iniciativy Marek Čaněk.

Ohlasy účastníků podle něj ukázaly, jak jsou lidé k vybudování linky D skeptičtí a nevěří slibům magistrátu o termínu dokončení.

Iniciativa kritizuje prodlužování trasy metra A z Dejvické přes Motol na ruzyňské letiště. "Metro do Motola je nesmyslně naplánované, přesto se na něj vyhodí peníze, které by se hodily na stavbu například potřebných tramvajových tratí. Ty by vedly do sídlišť a spojily by v okružním směru jednotlivé městské části tak, aby se nemuselo jezdit přes centrum," uvedl Václav Kříž.

Mnohem potřebnější by podle něj byla právě linka D v jižní části Prahy. "Na území Prahy 4 a Prahy 12 jezdí obrovské množství přetížených autobusů, z nichž většina sváží cestující na Kačerov," upozornil Kříž.

Podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa se ale s výstavbou této linky počítá a je už zanesena i do územního plánu. "Vzhledem k tomu, že se dlouhodobě nedařilo dořešit zásadní problémy (např. výběr dopravního systému, etapy realizace a v neposlední řadě otázku financování), stavba nemohla být zahájena," zdůvodnil iDNES.cz Wolf.

Wolf odhaduje, že se stavbou by se mohlo začít zhruba o jeden až dva roky později oproti původnímu plánu.

Metrem do Motola za čtyři roky?

Prodloužení linky metra A bude probíhat podle Wolfa ve třech etapách. První část trasy, z Dejvické do Motola, by měla být zprovozněna v roce 2014. V druhé fázi se linka prodlouží z Motola do zastávky Dlouhá Míle, odtud poté až na letiště v Ruzyni. Celkem to bude navíc 12,9 kilometru.

Pražané a Pražanky za MHD

Iniciativa vznikla teprve nedávno. Tvoří ji zejména lidé, kteří se začali sdružovat proti omezování provozu v pražské hromadné dopravě, jak ji počátkem roku plánoval ROPID, kvůli sníženým dotacím od magistrátu hlavního města.

Nyní chce sdružení vyvolat veřejnou debatu o potřebě zkvalitnění městské dopravy v celé Praze. Svá stanoviska publikuje na webu prazanezamhd.kvalitne.cz.

Iniciativě se nelíbí, že město stále nebere MHD vážně. "Magistrát nedoceňuje její důležitost. Staví se drahé neefektivní tunely pro auta, ale omezují se prostředky na provoz MHD. Zároveň nezbývají peníze na důležité investice a když už, často se dává přednost těm dražším a méně potřebným stavbám," kritizuje Kříž.

Podle něj většina lidí jezdí autem jen z pohodlnosti. "Netlačím na zlevnění jízdenek. Cestující mohou přilákat hlavně kratší jízdní doby, pohodlí a také je potřeba vyvrátit mýt, že auto je symbolem prestiže. Toho se společnost musí vzdát, pokud chce udržitelně žít ve městě i na celé planetě," konstatuje Kříž.

Magistrát ale upřednostňování autodopravy před MHD odmítá. "Snažíme se, aby do Prahy a po Praze jezdilo aut co nejméně. Jestliže financujeme Městský okruh, který pomůže řešit neúměrné zatížení města automobilovou dopravou, jestliže dopravní investice směřujeme do opatření preference MHD, jestliže investujeme do záchytných parkovišť a dalších dopravních opatření, neznamená to upřednostňování autodopravy," uvedl Jiří Wolf.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.
Tři primátoři stojí před soudem s obžalobou za laciný prodej pozemků

Prodej osmnácti pozemků v roce 2009 přivedl před soud osm někdejších radních magistrátu ve Frýdku-Místku. Státní zástupce míní, že půdu prodali pod cenou...  celý článek

Lipno u Nové Pece (říjen 2017).
Hladina Lipna kvůli suchu klesla, místy je jen v původním korytu Vltavy

Hladina lipenské vodní nádrže vzhledem k letnímu suchu výrazně klesla. Momentálně zásobní prostor přehrady zadržuje 171 milionů krychlových metrů vody a je...  celý článek

„První chemoterapie je za mnou. Nehodlala jsem čekat, až budu za pár dní sbírat...
Pojišťovna otočila. Matce dvou tříletých holčiček léčbu rakoviny zaplatí

Jedinou větou zamítla Pavle Dandové Česká průmyslová pojišťovna efektivní biologickou léčbu rakoviny. Potom, co se o záležitost začala zajímat MF DNES,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.