Infračervené paprsky z vesmíru odhalily sedmnáct neznámých pyramid

Archeologové odhalili v Egyptě pomocí infračerveného snímkování sedmnáct dosud neznámých pyramid. Památky lokalizovali na fotografiích pořízených z družic kroužících stovky kilometrů nad Zemí. Jejich objev už potvrdily předběžné vykopávky.

Na infračerveném satelitním snímku lze ve vyznačeném rámečku nalézt obrysy zasypané pyramidy. | foto: BBC

"Objevit pyramidu je sen každého archeologa," řekla nadšeně BBC doktorka Sarah Parcaková, která jako průkopnice tzv. vesmírné archeologie průzkum v laboratořích NASA v Birminghamu v americkém státu Alabama vedla.

Výsledky překonaly její očekávání. Její tým kromě sedmnácti pyramid objevil pod zemí také přes tisíc hrobek a tři tisíce dávných sídlišť. Nález dvou pyramid už potvrdily předběžné vykopávky.

"Nejvíc vzrušujícím okamžikem byla návštěva vykopávek v Tanísu. Odkryly tři tisíce let starý dům, který lokalizovaly satelitní snímky. Jeho půdorys téměř perfektně odpovídal obrázkům z družice. Pro nás to znamenalo skutečné ověření platnosti technologie," vysvětlila Parcaková.

Písek schovává další poklady

Archeologové analyzovali snímky pořízené z družic kroužících ve výšce 700 kilometrů nad Zemí. Satelity jsou vybavené fotoaparáty tak přesnými, že dokážou zaměřit objekty o velikosti jeden metr a infračervené snímkování umí rozeznat různé materiály skrývající se pod zemí.

Infračervené satelitní snímky egyptského města Tanis

Staří Egypťané stavěli z hliněných cihel, které mají daleko hutnější strukturu než okolní písek. Archeologové tak mohli tvary chrámů, domů a hrobek na fotografiích snadno rozeznat.

Parcaková věří, že se pod pískem schovávají další neobjevené památky: "Toto jsou jen naleziště ukrytá kousek pod povrchem. Musejí tu být další tisíce míst, která Nil překryl naplaveninami. Toto je jen začátek."

Ksenija Sobčaková bude kandidovat na prezidentku v ruských prezidentských...
Na ruskou prezidentku bude kandidovat hvězda moskevských salonů Sobčaková

Populární televizní moderátorka Ksenija Sobčaková hlásící se k ruské opozici ve středu oznámila kandidaturu v prezidentských volbách v březnu 2018....  celý článek

Ilustrační snímek
Z německé přírody mizí létající hmyz, vědci varují před pohromou

Během posledních sedmadvaceti let zmizely z přírody až tři čtvrtiny létajícího hmyzu. Vyplývá to ze studie založené na výzkumech a statistických údajích...  celý článek

Půda nedaleko Corleone, zabavená nechvalně proslulému sicilskému mafiánovi...
Chřadnoucí Cosa Nostra tyranizuje farmáře, neprovdané sestry nezastrašila

Sicilští mafiáni, kteří se hlásí k nechvalně proslulé značce Cosa Nostra, mění branži. Kvůli klesajícím ziskům ve stavebnictví se vracejí ke kořenům na venkov,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.