Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Agenti Moskvy, nebo NATO? Válka slov o Ukrajině je v plném proudu

  20:11aktualizováno  20:11
Na Ukrajině operují vaši agenti, osočují se přes média navzájem Spojené státy a Rusko. Zdá se, že informační válka běží naplno, jak ukazuje jeden z příkladů.

Proruská demonstrace v centru Charkova 30. března 2014. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Světové agentury v čele s Reuters, AP nebo AFP citovaly v úterý šéfa americké diplomacie Johna Kerryho, který během slyšení v Senátu v reakci na situaci na východě Ukrajiny prohlásil, že do země byli vysláni ruští agenti, aby v zemi vytvořili chaos. 

"Všechno, co jsme viděli v posledních 48 hodinách od ruských provokatérů a agentů působících na východní Ukrajině nám říká, že tam byli vyslání s úmyslem vytvořit chaos," uvedl Kerry a označil takové akce za nelegitimní a nelegální (více čtěte například zde).

Ukrajinští představitelé jsou přesvědčeni, že vření na ruskojazyčném východu země zorganizovalo Rusko. Někteří ukrajinští politologové předpokládají, že skutečným cílem bylo vyprovokovat Kyjev k vyhlášení stanného práva na východě a jihu země, čímž by se Moskvě podařilo zpochybnit výsledek prezidentských voleb, vyhlášených na 25. května.

Hlas Ruska

Voice of Russia (Hlas Ruska) je ruská státní rozhlasová stanice vysílající do zahraničí. Úkolem stanice je seznamovat zahraničí s oficiálním ruským pohledem na dění v Rusku i ve světě. Vysílá v ruštině a dalších 38 jazycích do 160 zemí světa. Loni 9. prosince podepsal ruský prezident Vladimir Putin dekret o sloučení této stanice a státní agentury RIA Novosti do nově vzniklé agentury Rusko dnes (Rossija segodňa). Šéfem nové agentury je Dmitrij Kiseljov, ultrakonzervativní obhájce kremelské politiky, který se po ruské okupaci Krymu ocitl na sankčním seznamu Evropské unie.

Na druhé straně je pak státem placená rozhlasová stanice Voice of Russia nebo ruské státní agentury RIA Novosti a ITAR-TASS. Bezprostředně po Kerryho slovech přispěchaly se svou verzí. Agentury přinesly rozhovor s kanadským analytikem Michelem Chossudovským, ředitelem Centra pro výzkum globalizace v Montrealu.

Podle něj NATO prostřednictvím najatých bezpečnostních společností přímo na Ukrajině může cvičit teroristy, kteří mají situaci v zemi destabilizovat. "Tyto organizace (soukromé bezpečnostní firmy) můžou dělat to, co NATO nemůže dělat otevřeně. Mohou vycvičit lidi, aby se z nich stali teroristé," uvedl Chossudovský.

Ruská média také citují šéfredaktora ruského měsíčníku Národní obrana Igora Korotčenka. Ten působí také jako předseda společenského výboru fungujícího při Ministerstvu obrany Ruské federace a jako ředitel analytického centra zabývajícího se světovým obchodem se zbraněmi. 

Podle něj jde "o pokračování intervenční politiky USA na Ukrajině a přípravy pro masakr na jihovýchodě země". Na Ukrajině se podle něj pohybují "žoldáci soukromé bezpečnostní společnosti Greystone", kteří mohou být financování ze strany ukrajinských oligarchů a organizování ve spolupráci s americkým ministerstvem zahraničí.

Greystone je původně dceřinou společností známé americké bezpečností agentury Blackwater (nyní Xe Services). Podle Moskvy se na 150 těchto agentů mělo objevit v uniformách ukrajinských jednotek Sokol v Charkově. Chossudovský pro RIA Novosti uvedl, si příslušníky soukromé agentury "mohlo najmout NATO, ukrajinská vláda nebo nějaký prostředník", aby potlačili protesty ve městech na východě Ukrajiny.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu
Rychlý venkovský hrnec pro celou rodinu

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.