Vedle whisky a rumu už tu a tam v indických městech natrefíte i na pivo, avšak hlavním hitem se stává víno. Tento decentní nápoj, v němž se prý usadila pravda, konzumuje čím dál víc Indů.
Oblíbili si ho zejména příslušníci narůstající střední třídy, dychtiví žít na úrovni mezinárodního životního stylu. Kdo chce být "in", měl by někde ve vinném klubu alespoň občas v ruce svírat štíhlou sklenku a znalecky vychutnávat lahodný obsah.
Důkaz velkých ambicí
"Ano, víno je teď hit. A je to zároveň nejlepší důkaz, že Indie se díky raketovému růstu ekonomiky v posledních letech rychle vymaňuje ze své chudoby," říká pro list Times of India bankéř Pratáb Singh.
"Spousta lidí se má dobře a může si víno dovolit," dodal. Jinými slovy: Indie touží po postu supervelmoci, a že je na dobré cestě, o tom svědčí i sílící "příliv" božského moku.
Omar Khayyam, tak se nazývalo první indické šumivé víno, které se na světových trzích objevilo v 80. letech minulého století. Následovala další, bílá, růžová i červená. Soma, Anarkali, Tantra, Chhabri. Přibývá vinařství.
Druhá nejlidnatější země světa ročně zaznamenává až třicetiprocentní nárůst konzumace vína. Pro srovnání – je to trojnásobné tempo ve srovnání s pivem. Vloni se v zemi vyrobilo odhadem na šest milionů lahví vína.
"Přístup zákazníků k vínu se opravdu změnil," uvedl v místním tisku Rádžív Samant, majitel vinic Sula v Nashiku, 200 kilometrů severně od Bombaje.
"Chápou, že je zdravější než třeba tvrdý alkohol, a je tedy přijatelnější pro ženy a mladé lidi." Odvolání na mladé v zemi, kde více než polovina miliardové populace ještě nedosáhla věku pětadvacet let, je nesmírně důležité.
Svět dohnat a předehnat
Kapil Grover, který vede slavné vinařství Gundamakere ve státě Karnátaka, usiluje už dvacet let o to, aby své krajany přivedl k oblibě vína. Teprve teď může být spokojen.
"Je příjemné pozorovat, jak zájem o víno stoupá zvláště mezi členy početné hi-tech komunity v Bangalore," prohlásil. Oproti světu je pití vína v Indii stále v plenkách. Francouzi vypijí ročně 60 litrů na hlavu, Američané dvanáct, Číňané tak dvě sklenky.
A Indové? Asi tak dvě čajové lžičky. Avšak Grover je velmi optimistický: "Víno je zatím u nás vnímáno jako luxusní zboží. Zeptejte se tak za deset dvacet let. Vím to jistě, svět doženeme i ve víně."