Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsme schopni sami prověřit financování boje o Hrad, řekli senátoři

  16:58aktualizováno  16:58
Senátní mandátový a imunitní výbor tvrdí, že není schopen sám zkontrolovat, zda bylo financování prezidentských volebních kampaní v pořádku. Přitom právě s tím počítá prováděcí zákon o přímé volbě prezidenta. Senátní výbor se chce nyní pokusit najít nezávislou auditorskou firmu, aby financování kampaní na Hrad zkontrolovala.

Jan Fischer a Miloš Zeman hovoří před debatou prezidentských kandidátů v Ballingově sálu NTK v Praze. (8. ledna 2013) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Jde o poměrně důležitou věc. Během prezidentské kampaně se totiž soupeři častovali i poznámkami typu, že soupeř nemohl kampaň pořídit tak lacino, jak tvrdí.

"Naše kampaň stojí přes šestnáct milionů korun. Když jezdím po republice, připadá mi, že ta jeho musí být nejméně třikrát dražší," rýpl si například před prvním kolem volby místopředseda ČSSD a kandidát na Hrad Jiří Dienstbier do budoucího vítěze Miloše Zemana v debatě všech prezidentských kandidátů, kterou pořádala MF DNES a iDNES.cz. "Kdo umí, ten umí," opáčil tehdy Dienstbierovi Zeman. (více zde)

Podobně financování kampaně později zvoleného prezidenta před druhým kolem volby zpochybňoval jeho soupeř, ministr zahraničí a předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Ještě teď, dávno po volbě, zveřejňuje Zemanův tým postupně na svých stránkách www.zemannahrad.cz, kdo mu také na kampaň přispěl.

"Senátní výbor konstatuje, že není schopen vlastními silami či vlastními prostředky ani administrativními či rozpočtovými kapacitami Kanceláře Senátu, řádně posoudit, zda financování volební kampaně kandidátů na funkci prezidenta republiky proběhlo v souladu s § 36 odst. 2 zákona upravujícího volbu prezidenta," shodl se tento týden mandátový a imunitní výbor Senátu.

Výbor proto pověřil svého předsedu Jiřího Oberfalzera z ODS, aby oslovil několik auditorských firem a zjistil, za jakých podmínek by mohly provést finanční audit účetnictví jednotlivých kandidátů na funkci prezidenta. Pak má požádat předsedu Senátu o zajištění dodatečných rozpočtových prostředků Senátu, aby si horní komora parlamentu takový audit zvnějšku mohla objednat.

Zákon prezidentským kandidátům ukládá, aby jejich volební výbor do 60 dnů ode dne vyhlášení celkového výsledku volby zveřejnil na internetových stránkách kandidáta veškeré účetnictví týkající se kampaně a zároveň ho poslal mandátovému a imunitnímu výboru Senátu.

Zároveň musí podle zákona o přímé volbě volební výbor prezidentských kandidátů do15 dnů zveřejnit, na jaký veřejně prospěšný účel převedl prostředky od dárců na kampaň. I tuto informaci musí volební výbor prezidentského kandidáta předat také mandátovému a imunitnímu výboru Senátu.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Policisté se zaměřili na motorkáře, rozdávali jim reflexní šle

V pražské Zbraslavi se v pátek odpoledne zaměřovali dopravní policisté na motocyklisty. Společně se zástupci Besipu jim rozdávali reflexní šle. Cílem akce bylo...  celý článek

Tento typ vojenského letounu byl v době svého vývoje a vzniku nejlepším...
Mig od Jilemu dřív stával před školou, vtipálci už ho zkoušeli prodat

„Jsme ta ves s letadlem za Telčí, u silnice z Brna do Českých Budějovic,“ říkají Jilemští, když popisují, kde obec leží. Stíhačka MiG-15bis parkuje na jejím...  celý článek

(Ilustrační snímek)
MF DNES: Na cenovce 150 korun, u kasy 450

Obchodní řetězce lákají na slevy, ale naúčtují víc. Za klamání zákazníků dostaly už stovky pokut. U pokladny v hypermarketu si proto pořádně překontrolujte...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.