Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I Wintonův vlak má své zákulisí a mravence v pozadí

  15:45aktualizováno  15:45
Od zvláštního zpravodaje MF DNES - Středem Norimberku se v noci mihly dvě postavy v pyžamech. Kolemjdoucí by si při zběžném pohledu myslel, že to jsou nějaké domácí úbory, ale byla to pyžama. Protože měly potíže s internetovým spojením, musely dvě pracovnice z organizačního štábu Wintonova vlaku přeběhnout do sousedního hotelu, aby mohly poslat tiskovou zprávu. Na převlékání nebyl čas.

Uvnitř Wintonova vlaku na cestě z Prahy do Londýna. (2. září 2009) | foto: Barbora Říhová, iDNES.cz

Čím jedou Wintonovy děti

Desetivozá souprava mířící z Prahy do Londýna má co nejreálněji připomínat železniční pravidelné linky, jimiž v roce 1939 odjelo do Anglie celkem 669 dětí.

Poslední vlak, jehož odjezd byla stanoven na 4. září, ale z hlavního nádraží nikdy nevyjel. Tři dny před jeho odjezdem totiž vypukla druhá světová válka.

Na trať Praha - Londýn se ale nakonec dostal - o sedmdesát let později. 4. září by ho měl v Londýně přivítat sir Nicholas Winton osobně, v jehož hlavě se nápad zachránit před nacismem židovské děti zrodil.

Byla to jenom drobná epizoda, jakých jsou při pohybu kolosu, jímž je Wintonův vlak vezoucí desítky lidí napříč Evropou, spousty. A tak organizátory poznáte ve vlaku snadno: chodí s mobily nebo papíry a čas od času si utírají orosené čelo.

Vypadá to docela snadně: vlak jede, občas zapíská a kapela v jídelním voze hraje. Ale kolem například jezdí čtyři auta jen proto, aby byla po ruce.

Včera jsem se divil, kde se vzaly květiny pro dvě pasažérky, které měly zrovna narozeniny. Stačilo zavolat, auto je přivezlo. Vozy jsou neustále v pohotovosti.

Občas někdo potřebuje pastilky na hlasivky nebo něco proti chrapotu. Ve vlaku jsou čtyři zdravotníci, ale co kdyby někdo potřeboval na vyšetření do nemocnice? Auto tady bude za pár minut.

Je toho tisíc a jedna věc. Radek Panchartek z Českých drah, který sehnal po celé Evropě vhodné dobové vozy a kterého šéf štábu Martin Zoubek nazval "technickým Shakespearem", neudělá ani krok bez papíru, v němž má cestu rozepsanou na minuty.

Dává pozor nejen na čas, ale i na to, aby ve vlaku byla ráno voda nebo aby mohl být přes noc připojen k elektřině kvůli lednicím v jídelních vozech.

Jiní lidé zase musí potvrdit zamluvené hotely, dopravu lidí i kufrů. Zatímco pasažéři si cestu užívají, tihle zařizují detaily kolem. Dělají to tak už víc než rok.

KDO BAVÍ OSAZENSTVO WINTONOVA VLAKU ČTĚTE ZDE

Šéf jídelních vozů, Maďar Szendrey, zpestřuje cestujícím jízdu svou lámanou angličtinou

Trasa vlaku Winton Train - mapku zvětšíte kliknutím

Potřebovali zjistit takové detaily, jako je kolej na nádraží v Londýně, kam vlak přijede. A šířku peronu taky. Museli se dozvědět kapacitu trajektu přes moře a zajistit sponzory (poslední dva miliony dostali ráno při odjezdu) anebo zjistit u cestujících, zda chtějí běžnou či speciální stravu; to kvůli zdravotním nebo náboženským důvodům.

Pro organizátory to byl občas vlak starostí. Po tomhle už by mohli naplánovat i invazi do Normandie. "Jídlo a ubytování nás málem stály život, peníze nás málem stály krk a co se týče účasti politiků, to nás stálo nervy," říká hlavní organizátor, producent Martin Zoubek.

Ale vlak jede, všechno klape, nejen kola. Wintonovým dětem se to tak líbí, že je napadlo, aby vše mělo nějaké pokračování.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.