Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potápění pašeráckých lodí jen nasměruje migranty jinam, soudí expert

  0:01aktualizováno  0:01
Námořní operace ve Středozemním moři proti pašerákům lidí dostala zelenou a počítá se i s potápěním jejich lodí. Expert na obranu evropských hranic Martin Hrabálek ale upozorňuje, že plán má řadu mezer a likvidace plavidel zabrání v cestě do Evropy mnoha lidem, kteří mají na azyl nárok.

Evropské lodě zachránily ve Středozemním moři 2 700 migrantů (24. června 2015) | foto: Reuters

Námořní operace, kterou v pondělí schválili ministři zahraničí EU, bude mít dvě fáze. Cílem té první bude pouze zmapovat sítě pašeráků. „Pod mapováním si můžeme představit využití lodí, helikoptér, dronů či satelitů pro získání komplexního přehledu o fungování pašeráckých sítí a identifikaci pašeráckých plavidel,“ upřesnil pro iDNES.cz Martin Hrabálek z Fakulty regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity v Brně.

Fotogalerie

Další fáze operace by měla zahrnovat i potápění pašeráckých lodí. Nejdřív ji ale musí schválit Rada bezpečnosti OSN. „Potápěna a zabavována by měla být prázdná plavidla prokazatelně použitá k pašování. Při lukrativitě tohoto ‚byznysu‘ se ale dá očekávat, že by si pašerácké skupiny byly schopny opatřit další plavidla,“ doplnil expert.

Problém je podle Hrabálka také v tom, že pašeráci si k dopravě lodí z Libye do Itálie často používají rybářské bárky, které si  pronajímají třeba jen na jednu cestu.

Posádky lodí hlídkujících ve Středozemním moři navíc upozorňují, že uprchlíci čím dál častěji cestují ke břehům Evropy na gumových člunech, které nafouknou těsně před vyplutím. To se týká především běženců, kteří se plaví z Turecka na nedaleké řecké ostrovy jako je Lesbos, Kos, či Chios.

Znepokojení nad strategií Evropské unie už dříve vyjádřili někteří členové italské pobřežní hlídky, kteří vedou záchranné akce na pomoc uprchlíkům ve Středomoří. „Problém migrace vojenská opatření nevyřeší. Dostane jinou formu. Uprchlíci se budou snažit najít jiné způsoby,“ řekl v polovině května listu The Guardian kapitán hlídky Paolo Cafaro.

Uprchlická krize

Brusel potřebuje pomoc Ruska

Ministři zemí Evropské unie přesto doufají, že potápění lodí přepravu uprchlíků výrazně prodraží, takže s ním budou pašeráci nuceni skončit.

„Z mého pohledu by spíše než k zastavení došlo k přesměrování migračního toku. Nadto si je nutné uvědomit, že samotná likvidace plavidel bude prakticky bránit v cestě do Evropy spoustě osob, u kterých se dá očekávat nárok na azyl,“ upozornil Hrabálek. 

V Evropské unii se podle něj příliš nehovoří o skutečných uprchlících, jako jsou například Syřané utíkající před občanskou válkou. „To je jedna z oblastí, které by se EU z mého pohledu měla také věnovat, stejně tak jako zefektivnění návratové politiky zaměřené na nelegální migranty,“ doplnil.

Situaci mohou zkomplikovat také napjaté vztahy mezi Evropou a Ruskem kvůli situaci na Ukrajině. Potápění lodí totiž musí schválit Rada bezpečnosti OSN, kde Moskva může námořní operaci vetovat. „Těžko říct, jak bude Rusko reagovat, ale nemá moc důvod EU podpořit,“ myslí si expert.

Hrabálek také připomněl, že s operacemi v teritoriálních vodách nesouhlasí ani mezinárodně uznaná libyjská vláda. Ta v úterý oznámila, že zaútočí na jakoukoli loď, která popluje bez povolení v jejích výsostných vodách (psali jsme zde). „To komplikuje možnost bilaterální spolupráce v případě neúspěchu v Radě bezpečnosti,“ poznamenal Hrabálek.

Itálie zachránila na moři za jediný den přes dva tisíce uprchlíků:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.