Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hygienik Vít ke stavbě obchvatů: Buď zvyšme limity hluku, nebo zakažme auta

  1:19aktualizováno  1:19
Chce-li Česko budovat nové dálnice a obchvaty kolem měst, nemá jinou možnost než tolerovat vyšší hlučnost – tak obhajuje hlavní hygienik a náměstek ministryně zdravotnictví Michael Vít návrh vládního nařízení, které zvyšuje limity hluku o pět až deset decibelů.

Aby se mohly stavět další obchvaty měst, je potřeba upravit limity hluku, říká hlavní hygienik Vít. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Nemělo by ministerstvo zdravotnictví hlídat zdraví lidí a nezvyšovat limity, i když tlačí silničářská lobby?
Žádná silničářská lobby není! Musíme se domluvit, že buď zastavíme intenzitu dopravy na silnicích a řekneme, že nepovolíme další auta a vlaky, nebo upravíme limity, aby se mohly stavět obchvaty kolem měst. Pokud jejich stavbu zablokujeme, kudy budou auta jezdit? Dál přes města? Problém hluku není černobílý.

Ministerstvo chce zvýšit limity hluku

Rušné ulice by "papírově" ztichly

Není nefér argumentovat tím, jak píšete v návrhu: Hluk způsobuje stres, ale je to kompenzováno benefity, které přináší život ve městě, tedy vyšší výdělky, dostupnost lepší kultury...? Myslíte, že tenhle argument pochopí lidé, kteří žijí v hluku?
Tohle je na delší diskusi. V jiných zemích je to tak, že člověk, který chce bydlet v centru, si je vědom, že venkovní prostředí bude hlučnější. Má jakousi zodpovědnost, nezažaluje stát za to, že venku má hluk. My chceme bydlet v centrech, ale pak nám začne vadit hluk a žalujeme stát. Jestli se takhle budeme chovat, není z toho cesta ven.

Když se odstěhuji za město, protože nechci bydlet v hluku, zvýší se limity hluku a postaví mi tam obchvat, co mám dělat pak?
Obchvatem ulevíme desetitisícům lidí a snížíme hlučnost ze 62 decibelů na 60 – čísla berte jako orientační. Na druhé straně je sto obyvatel u obchvatu, kteří předtím měli u domu 59 decibelů, teď budou mít 62. Ano, zdravotní riziko se zvýší, ale pořád je minimální. Mám najednou deset tisíc lidí proti stovce. Vím, že to neradi uslyší, ale bez vzájemného pochopení nepostavíme nic.

Opravdu nejde stavět bez zvýšení hlukových limitů?
Naše doporučení, které ještě neprošlo legislativním procesem, říká, že zvýšených limitů bude moci investor využít, pokud prokáže, že vyčerpal všechny jiné možnosti. Nebude to tak, že řekne: Tady postavím a vy mi uhněte z cesty. Musí hygienikům dokázat, že silnice má odpovídající povrch, že postavil protihlukové bariéry – a přesto je hluk vyšší.

V jedné části návrhu je striktně napsáno, že se limity zvyšují po vyčerpání všech možností, ale je tam pasáž o tom, že se vrací limit hluku u silnic nejvyšších tříd na úroveň z let 1977 až 2000, ale už tam není, že ve výjimečných případech.
To je asi špatně napsané.

Znamená to, že tuto část změníte?
Určitě. Vládní nařízení ještě neproběhlo vnějším připomínkovým řízením.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Vchody do obchodního centra střeží betonové zátarasy. (23. 10. 2017)
Obchodní centrum začaly chránit před útokem teroristů betonové zátarasy

Před obchodním a zábavním centrem Plaza v Plzni jsou nově umístěny betonové zátarasy. Podle vedení společnosti je to preventivní opatření kvůli bezpečnosti.  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš komentuje výsledky povolební schůzky s prezidentem...
Zeman pověří Babiše jednáním o vládě příští týden, ANO zvažuje vládu s ODS

Prezident Miloš Zeman na pondělní schůzce na zámku v Lánech slíbil Andreji Babišovi, že jej příští týden pověří vyjednáváním o sestavení vlády. Lídr hnutí ANO...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.