Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Radši půjdu až doma. Dětem ve školách chybí soukromí i toaletní papír

  • 220
Umývárny jsou sice hygienicky čisté, ovšem kabinky dělí jen plechové dveře, které mnohdy není možné zavřít. Nedostatek soukromí znepříjemňuje život dětem na českých školách. Děti navíc často postrádají hygienické návyky a nemyjí si ruce, vyplývá z výzkumu provedeném na 248 školách.

Nedostatky v soukromí při používání toalet potvrdila polovina dotázaných ředitelů škol a tento problém je překvapivě palčivý i pro rodiče; přes 75 procent z nich má ke školním toaletám výhrady. Ředitelé se naopak v 84 procentech domnívají, že jsou toalety hezké. Na rekonstrukce však podle nich chybějí finance.

„Klíčovým parametrem pro ředitele škol bývá pouze čistota toalet. Pro řadu dětí je však důležitá i určitá míra přívětivosti prostředí, které sekundárně vyvolává pocit bezpečí, který je v těchto záležitostech velmi důležitý,“ komentuje výsledky předsedkyně Asociace školních psychologů Jana Zapletalová.

Čtyřicet procent rodičů také uvedlo, že děti si musí do školy nosit vlastní toaletní papír a ručníky a podle jejich názoru rovněž v polovině škol nevypadá sociální zařízení tak, jak by si jej školáci i rodiče představovali: tedy pouze bílé stěny bez obrázků a další výzdoby.

Děti si potřebu nechávají raději na doma

„Řada dětí má obtíže s vykonáváním potřeby ve stresu, proto raději méně pijí a čekají až na domácí prostředí. Jiné děti řeší tento problém tak, že se snaží odcházet na toaletu v průběhu výuky, ale to obvykle vyvolává otázku ‚Co tam to dítě dělá?’,“ uvádí Zapletalová s tím, že špatně řešené soukromí na toaletách může vést k poruchám soustředění dětí a dehydrataci. „Záleží na konstrukci toalet - jestli to je uzavřená kabinka, nebo jestli tam jsou vidět nohy. Situace ale celkově není dobrá v tom, že děti na toaletu chodí o přestávce všechny najednou,“ dodává.

Podle ředitelů však chybějí pro rekonstrukce a pravidelnou údržbu peníze. Ve většině škol se tak v rámci rekonstrukcí jen vymaluje, výměna obkladů, mís a umyvadel je už méně častá. Na složitější úpravy stavebního charakteru či výměnu stoupaček pak dosáhne jen minimum školních zařízení, vyplývá z výzkumu.

Mezi nejčastějšími technickými problémy ředitelé zmiňovali zastaralé vybavení, neustálá nutnost oprav vodovodních kohoutků, splachovacích zařízení a podobně.

Děti si nemyjí ruce a nesplachují. Mohou za to rodiče

Výzkum také poukázal na špatné hygienické návyky, a to zejména mytí rukou před jídlem či po použití toalety. Paradoxem v této souvislosti je, že téměř 70 procent rodičů tvrdí, že jejich dítě umělo před nástupem do školky či do školy „skoro vše“.

Podle školských zařízení mají děti největší problémy s používáním kapesníků, toaletního papíru a také s tím, že si neumí pořádně umýt ruce či používat mýdlo a ručník. Necelých 40 procent dětí zapomíná pravidelně na mytí rukou a přes pět procent má ještě problémy s pomočováním.

Častým problémem, který by měli řešit zejména rodiče, je netrefování se do mísy nebo nesplachování. „To, že děti přichází do školek a škol nepřipravené v těchto základních dovednostech, je obvykle spojováno se sociálním zázemím rodin. Vždy je zde velká důležitost toho, kdy se s nácvikem základních hygienických návyků u dětí začalo,“ podotýká Zapletalová s tím, že rodičům chybí při výchově důslednost.

Průzkum provedla letos na přelomu června a července agentura MRThink mezi řediteli mateřských a základních škol i mezi rodiči malých školáků.

Jste spokojeni s hygienou a toaletami ve škole, kterou navštěvují vaše děti?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 14. září 2014. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 1158
ANO
ANO 408

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video