"Teoreticky si každý nyní může z alobalu vyrobit libovolný počet stříbrných hvězdiček, nalepit si je před hotel a tvářit se, že nabízí luxus," říká o současném systému prezidentka Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu Mirka Luprichová.
Na nesoulad mezi počtem hvězdiček a skutečnou kvalitou ubytování si stěžovala řada turistů. "Především cizinci byli rozčarováni z toho, že si podle katalogu vybrali tříhvězdičkový hotel a očekávali stejný standard jako v západní Evropě. Skutečná kvalita hotelu však byla o několik tříd nižší," uvedla Luprichová.
Nejednotné známkování hotelů je podle České centrály cestovního ruchu vůbec jedním z nejčastějších problémů, na které si turisté stěžují.
Nadhodnocování kvality vlastních služeb usnadňuje hoteliérům i to, že kvůli chybějícím pravidlům pro rozdělení do kategorií nikdo ani počet hvězdiček nekontroluje. Českou obchodní inspekci ani živnostenské úřady tento údaj nezajímá.
Od ledna příštího roku by se však měla hotelovým hvězdičkám vrátit jejich původní vážnost. Dva největší profesní svazy sdružující hotely, Národní federace hotelů a restaurací a Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu, připravily nová pravidla hodnocení, která schválila i Česká centrála cestovního ruchu a ministerstvo pro místní rozvoj.
"Nový řád je velmi podobný například tomu, který se používá v Rakousku," vysvětluje Luprichová. Hotel s jednou hvězdičkou musí splňovat téměř padesát předepsaných položek, pětihvězdičkový hotel jich má povinných více než sto.
Ani s tímto novým řádem však nebude české hotely nic nutit k tomu, aby jednotnou certifikaci podstoupily. Profesní sdružení i centrála cestovního ruchu se proto budou snažit na hoteliéry tlačit nepřímo.
"Od Nového roku budeme v zahraničí přednostně propagovat právě ty hotely, které se k nové certifikaci připojí. Turisté tak budou vědět, jaká úroveň služeb a vybavení je v zařízení čeká," řekl ředitel centrály cestovního ruchu David Gladiš.