Bývalý policejní prezident Vladislav Husák

Bývalý policejní prezident Vladislav Husák | foto: David Port, MF DNES

Husák: Bojím se, že řidiči se opět „zkazí“

  • 271
Příznivé statistiky, tedy menší počet nehod i mrtvých, za první týden platnosti nového silničního zákona překvapily také policejního prezidenta Vladislava Husáka. "Zákon přinesl zlepšení, ale byl bych opatrný v jeho hodnocení. Počkejme si ještě," varuje policejní prezident v rozhovoru pro MF DNES.

Pane prezidente, nový silniční zákon platí první týden. Jaké jsou s ním vaše první zkušenosti?

Od roku 2003 se intenzivně zabýváme situací na našich silnicích. Od toho roku jsme začali s akcemi typu Kryštof, které ovlivnily situaci. Pořád ale byla poptávka, aby se zpřísnila pravidla na silnicích, aby se situace vyvíjela směrem k snižování následků dopravních nehod.

A jak to dopadlo první červencový týden?

Množství úmrtí, nehod i škod se výrazně snížilo, ale pořád na tom nejsme ve srovnání s některými evropskými zeměmi vůbec dobře.

Myslíte si, že dobrá čísla za tento týden jsou skutečně v důsledku uplatnění silničního zákona?

Každý, kdo se pohybuje po silnicích, vidí, že určité zklidnění nastalo. Jsem ale opatrný. V hlavním městě Praze i jinde evidentně zapůsobily prázdniny, provoz je menší. Počkejme si na září. Uznávám však, že zlepšení je zatím znatelné.

Mohu si to přeložit tak, že nový zákon je dobrý?

Na nějaké hodnocení je brzy. Za týden se to nemůže ukázat. Mám naopak obavu, že řidiči si přivyknou tlaku, který na ně klade bodový systém a postupně začnou jezdit opět rychleji a možná i neopatrněji.

Takže se to vše vrátí do té někdy až hororové situace na silnicích?

Mám jenom obavu, aby se ten dobrý nástup nezkazil.

Za jak dlouho si řidiči zvyknou a řidiči začnou opět "zlobit"?

Nevím. To je otázka pro dopravní psychology. Prázdniny budou nárazníkem a pak uvidíme. Na silnice se potom vrátí řidiči, třeba profesionálové, kteří skutečně spěchají a situace se může znovu zhoršit.

Ale první zkušenost s novým zákonem je dobrá?

Jednoznačně. Za včerejšek se utopilo pět lidí a na silnicích byl usmrcen jeden. Výsledky jsou vidět.

Jenže zákon, který ovlivňuje bezprostředně miliony lidí, je také z mnoha stran kritizován za nedostatky. Ptali se odborníci, kteří ho připravovali, i vás, policistů, na názor?

Zákon připravilo ministerstvo dopravy, ale policie a ministerstvo vnitra v tom sehrály důležitou úlohu. My jsme předali všechny naše praktické zkušenosti.

Ale ovlivnilo to skutečně zákon tak, jak jste chtěli?

Z části. Některé se tam nedostaly.

Které?

Například jsme chtěli, aby se zvýšila individuální zodpovědnost vlastníka vozidla. Klasický přestupek, který zaznamená kamera a vy budete tvrdit, že jste auto někomu půjčil, dostává správní orgány do složité situaci. Chtěli jsme to řešit razantněji.

Jenže i někteří politici, například z ODS tvrdí, že se přitlačilo moc.

To je ale jiná otázka. Nechme zákon působit a pak vyhodnoťme, zda se má někde ubrat a někde naopak ještě podmínky zpřísnit. Jsou tam ale jednotlivosti, které se mi nelíbí.

Můžete být konkrétní?

Kromě té větší individuální zodpovědnosti například neoprávněné používání majáčku. Za to je pokuta do 2000 korun a jeden bod. Když někdo zneužije modrý maják, tak bych byl daleko, daleko tvrdší.

Veřejnost má ale pocit, že s majáčkem jezdí hlavně politici. To jen tak někdo bez oprávnění jezdí po zemi s majáčkem?

Samozřejmě. Koupíte si jej jednoduše někde na tržnici, to není vůbec žádný problém.

Jak vůbec poznáte, že jde o řidiče, který jej zneužívá?

Policisté mají cit pro to, zda to auto splňuje další atributy, které má takové služební vozidlo splňovat.

Nevěřím tomu, že policista na ulici zastaví auto jedoucí s majákem. To si většinou nedovolí.

To víte, že v případě podezření jej zastaví.

Vy jste u dopravní policie pracoval deset let, co byste osobně ještě v novém silničním zákoně změnil?

Diskutabilní je otázka rychlostních limitů. Když jedete v obci o kilometr více, třeba jednapadesát, tak to přece není vůbec to samé jako jet sedmdesát. Tam by trest neměl být stejný, dalo by se to upravit. Úkolem policie ale je vynutit, aby se zákon dodržoval tak, jak byl přijat. Vyhodnoťme to za půl roku či o něco později.

Uvidíme co bude za půl roku, ale co uděláte pro zlepšení situace na silnicích ještě teď hned?

Chceme rozjet akci s pracovním názvem Čisté silnice. Ty jsou zapleveleny nejrůznějšími dopravními značkami, které někdy ani nemají smysl, jen se liknavě a pozdě mění. Například nejrůznější omezení rychlosti, které vám trčí na komunikacích, i když už nemají opodstatnění. Kdyby se podařilo silnice od nich vyčistit do konce prázdnin, tak by to určitě zlepšilo situaci.

Premiér Jiří Paroubek hned druhý den poté, co zákon vstoupil v platnost říkal, že by jej změnil, ODS jej chce úplně zrušit. Co na to říkáte?

Nezlobte se, to je politická diskuse, k tomu vám nic neřeknu.

Chápu, jste policista, dokonce policista-prezident, ale je normální něco zavést a hned to zrušit?

Politici ať jednají a pokud přijmou novelu zákona, my ji budeme respektovat a vynucovat. Nepřísluší mi hodnotit politické diskuse.

U dopravní policie jste začínal v roce 1985 jako regulovčík. Takže jste řídil dopravu na ulici…

...ano, řídil jsem s tím klackem dopravu. To jsem ale dělal jen chviličku na začátku.

Jak se změnili čeští řidiči za dvacet let, co je pozorujete zblízka?

Začala se objevovat enormní agresivita a úcta k zákonu je někdy nulová. Vítězí ten, kdo porušuje předpisy, kdo objíždí kolonu zleva zprava.

Čím si to vysvětlujete?

Ten vývoj je klasický. Zásadně se totiž změnil vozový park, provoz nesmírně zhoustl, ale komunikace se bohužel tolik nezměnily. To způsobuje na silnicích mnoho stresu. Přece dobře víte, že když dálnici D1 projedete bez nějakého zastavení či omezení, tak můžete hovořit o velkém štěstí. Podobné problémy byly zaznamenány i v jiných zemích, ale například v Německu či Rakousku vybudovali lepší dopravní síť.

Už jste hovořil o možnosti přísnějších postihů. Byl byste na řidiče daleko tvrdší a tím by se dosáhlo trvalého zlepšení?

Osobně nejsem přítelem přemíry trestání. Je potřeba lidi kultivovat a vychovávat. I řidiči časem pochopí, že se musí chovat slušně. Je to ale otázkou dlouhodobého vývoje.

To jsem tedy zvědav, jak budou policisté kultivovat národ.

Přece ta kultivace začíná v rodině, to není práce jen pro policisty. Policie má nepříjemnou úlohu represivní a potom preventivní. V tom děláme mnoho věcí - například v práci s dospívajícími a ve školách.

Předpokládám, že jezdíte dnes jako policejní prezident služebním autem s řidičem…

Bez řidiče.

Vy jezdíte sám?

Půl napůl, někdy použiji služebního řidiče.

A jste disciplinovaný řidič?

Nejsem si vědom toho, že bych porušoval předpisy, ale stalo se i to.

Jel jste někdy na červenou či vypil jedno - dvě piva před jízdou?

To nedělám, v těchto případech jde o život. Alkohol za volantem, to skutečně není pro mě.

To budete asi jedním z nejvzornějším řidičů na světě.

Je pravda, že čas od času nerozsvítím, čas od času se nepřipoutám.

Dostal jste někdy pokutu za dopravní přestupek?

U policistů je to jinak. Dostal jsem před lety pokutu za dopravní nehodu.

Dovolil by si vám dát normální policista pokutu?

On to nemůže udělat. Měl by sepsat záznam toho přestupku a poslat to nadřízenému. V mém případě ministrovi vnitra. Ten by určil, co by se mnou udělal.

Nejenom v souvislosti se silničním zákonem se dlouhá léta hovoří o korupci zejména v dopravní policii. Co s tím děláte?

Je to nesmírně nepříjemná věc. Snažíme se s tím bojovat, ale univerzální lék na to není. Začali jsme to řešit technicky: policisté nahrávají na diktafony některé akce. Dále jsme do hlídkových vozů začali montovat kamery, které kontrolují situaci před vozem i za ním.

Může tu kameru policista vypnout?

Může, ale tím se okamžitě dostává do podezření, že něco není v pořádku.

Jenže mnoho řidičů nechce přijít o řidičský průkaz za žádnou cenu a rozhodnou se policistu uplatit. Ty částky bývají hodně vysoké a policisté si úplatek nakonec vezmou. To těžko natočíte na kameru, přece nikdo tak naivní není.

Mohlo by to i takto dopadnout. Za loňský rok bylo obviněno 48 lidí, kteří chtěli policisty uplatit. Třeba chytnou řidiče s alkoholem za volantem a on se je snaží uplatit.

A obráceně?

Loni bylo za trestnou činnost odsouzeno 89 policistů.

I za korupci?

Jen v jednotlivých případech.

To znamená, že je ta korupce skrytá a nedá se moc vyšetřit a hlavně dokázat?

Co si budeme povídat. Jestliže to tak probíhá pouze mezi policistou a tím, co dává úplatek, tak se to složitě dokazuje.

Nechce na policisty nasadit provokatéry, abyste jim korupci dokázali? Dělá se to podobně v některých zemích světa.

Nejsem toho přívržencem, ale netvrdím, že to nemůže být jeden ze způsobů, jak to řešit. Volil bych spíše ale výchovné metody, aby policistu vůbec nenapadlo si úplatek vzít. Navíc stávající právní řád neumožňuje nasadit provokatéry. V zásadě s tím ale problém nemám.

Jenže právě obvinění u korupce podkopává dobré jméno policie.

I kdyby byl jediný policista, který se tak zachová, tak by to dobré jméno poškodilo.

Když hovoříme o korupci a o tom, jak můžete jako policie ovlivnit či neovlivnit nějaký zákon, jak vlastně do vaší práce zasahují politici?

Když jsem nastoupil na místo policejního prezidenta, tak jedním z mých hlavních cílů, a to zůstává dodnes, bylo, aby policie byla postavena mimo politiku. Aby byl tlak na nás ze strany politiků minimální.

To znamená, že politický tlak na vás existuje?

To jsem neřekl. Chtěl bych, aby byl minimální. Mě ovšem nikdo nenabádal, abych  se některé kauze věnoval víc než jiné. A abych ji nějak řešil ve prospěch politické strany či skupiny.

Pamatuji si, jak Miloš Zeman vyhlašoval před lety akci Čisté ruce. To přece bylo politické zadání pro policii a další orgány, aby řešily některé kauzy a věci.

Můžeme si třeba něco takového i připustit. Policie má ale dnes kolem sebe mnoho kontrolních mechanismů. Státní zástupci jsou pány sporů, proto si vlastně nedovedu představit, že se policie rozhodne řešit některé kauzy podle politické příslušnosti kohokoli.

Nechce se mi věřit, že ministr vnitra František Bublan vám nikdy nevolal a neřekl: "Zařiď to tak a tak a udělej s tím něco."

Hm. Tak to jsem nezaznamenal. Navíc pan ministr mi vyká.

Dobře, tak vám řekl: "Udělejte v tom něco."

Ne. V žádném případě. Mým úkolem je vytvářet podmínky pro policii. Pokud bych měl ovlivňovat nějaké kauzy tímto způsobem, tak to by byl úplný konec. Opakuji: Chci, abychom stáli mimo politiku.

Bez politické podpory ale zase neuděláte reformy v policii, které jsou potřebné. Kdybyste je udělali, možná by se podařilo více omezit korupci u dopravní policie, jak jsme už o tom hovořili. Není to začarovaný kruh?

Pro reformy skutečně potřebujete velmi silnou podporu ministra vnitra. Měl jsem o tom celou řadu jednání s panem ministrem Bublanem, ale pak se přiblížily volby a na některé věci už nezbyl čas. To, co se dalo udělat, jsme udělali sami od září minulého roku, kdy jsem nastoupil do funkce.  A pokud jde o korupci: posílili jsme útvar boje proti korupci o 35 lidí.

Více než měsíc po volbách je politická situace poměrně nepřehledná. Celou dobu jsme teď hovořili o různých změnách, budete ale za pár týdnů ještě ve funkci?

Jestliže všichni tvrdí, že policie má být apolitická, tak by to mělo platit i pro místo, které zastávám. Když se ale v jakékoli firmě vymění vedení, chápu, že může pracovat s lidmi, s kterými chce.

Věříte tomu, že zůstanete?

I my jsme tady hovořili o tom, kdo by mohl být novým ministrem vnitra a jaké to může mít pro nás dopady. Ale abyste vyřešil některé věci, tak na to potřebujte čas. Ne, že někdo přijde a policejní prezident pak spadne jakoby z hrušky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue