Hubbleův teleskop odhaluje minulost

• 8
Hubbleův vesmírný teleskop dokáže vesmír zachytit tak, jak vypadal před 13 miliardami let. Tehdy byl vesmír teprve v plenkách a sotva začaly svítit hvězdy, píše agentura Reuters. Signálem, že dalekohled dohlédl na konec vesmírného období temna, bylo podle Jen Chao-ťinga z arizonské univerzity objevení třiceti slabě zářících červených objektů.

Vědec a jeho kolegové věří, že těmito objekty jsou vznikající hvězdné galaxie z doby, kdy vesmír dosahoval sedminy dnešní velikosti. Tehdy byl vesmír mladší než miliardu let. Podle Jena jsou tyto úkazy nejstarší, jaké kdy Hubbleův teleskop objevil.

V takzvané vesmírné době temna bylo ultrafialové světlo z nejstarších hvězd absorbováno neutrálním vodíkem. Pouze v případě, že se vytvořilo větší množství hvězd, mohl vodík dosáhnou takové teploty, aby hvězdy nevyhasly. Význam objevení objektů spočívá v tom, že nyní na nich bude možné provést statistickou studii.

Pomocí vyspělého digitálního zařízení, které je součástí Hubbleova teleskopu, dále vědci odhalili 30 mladých galaxií tím, že se zaměřili jen na úzký výsek prostoru v souhvězdí Panny, kde není znám výskyt jasně zářících galaxií.

To umožnilo vidět velmi vzdálené a staré galaxie, které jsou svědky údobí tmy.

Výzkumníci odhadují, že v časném období vývoje byl vesmír naplněn nejméně 400 miliony podobných objektů. Kromě objevu Hubbleova teleskopu vědci oznámili odhalení tří vzdálených kvazarů, pocházejících přibližně ze stejné doby.

Kvazary jsou celistvé zářící objekty, které podle mínění odborníků získávají energii z obrovských černých děr. Ty pohlcují tolik hmoty, že z jejího sevření samy žádné světlo nepropustí.

Světlo z nejstaršího z objevených kvazarů ze souhvězdí Velkého vozu putovalo k Zemi 13 miliard let. Protože kvazary a starodávné galaxie byly zastiženy v době, kdy byl vesmír malý a mladý, prodloužila se jejich vlnová délka v důsledku rozpínání vesmíru.

Delší vlnovou délku lidské oko vnímá jako červené světlo, a proto se tento jev nazývá červený posun.

"Hledat vzácné červené kvazary je jako hledat jehlu v kupce sena, což je o to horší, že seno na první pohled vypadá jako jehly," říká Fan Siao-chuej z arizonské univerzity. To znamená, že ve vesmíru je spousta hvězd, které pouze vypadají jako červené kvazary.

Vědci chtějí pomocí digitálního průzkumného přístroje vytvořit detailní mapu čtvrtiny všech kvazarů, které se ve vesmíru nacházejí. Mapa by měla obsahovat určení pozice, jasnosti a vzdálenosti 100 milionů galaxií a kvazarů.