Na základních školách se budou vyučovat dva cizí jazyky a informatika; to si vyžádá mírný růst hodin. (Neříkám, zda je to dobře nebo špatně, jen konstatuji, že o pokles návalu informací do dětských hlaviček tady rozhodně nepůjde).
Jako klasický případ (snad) nezamýšlených důsledků, jeví se zavedení státních maturit. Kdo kdy viděl katalogy cílových požadavků, neboli to, co bude od maturantů na konci studia vyžadováno, tomu je hned zřejmé, o čem mluvím.
Tyto osnovy jsou ve své podstatě pro středoškolské učitele novou závaznou Biblí. Učitel bude-li chtít, aby jeho žáci u maturity nepropadli, bude muset tyto nové osnovy (tj. katalogy cílových požadavků) respektovat tak, jak nikdy před tím. A že to není žádná selanka, to není třeba říkat. Jestliže si dosud, některý z učitelů troufal na volnější styl výuky, pak už si v systému státních maturit takto riskovat nedovolí.
Nejhorší je však do očí bijící nezodpovědné ignorantství celé řady škol. Studenti se tu posílají do záhuby a tady je ticho jako po pěšině. Mluvím o situaci s výukou základů společenských věd na odborných školách.
Existují stovky škol na nichž letošní prváci, (potencionální první státní maturanti), nemají ZSV ani jednu hodinu týdně nebo je jejich hodinová dotace minimální!!! Hrozí docela reálně, že tito lidé budou v roce 2004 stát přede dveřmi maturity absolutně nepřipraveni.
Hrozí masakr maturantů a učitelé, jichž se to týká dělají mrtvé brouky. Občanka se na mnoha mimogymnaziálních ústavech dodnes učí jako ulejvárna a nikoli jako budoucí státem prověřovaný odborný maturitní předmět.
Je skandální, že letošní prváci nezačali již s úplně novými odpovídajícími rozvrhy. Na co se tu čeká? Ještě se tu nabízí jedno řešení a sice odložit termín spuštění maturity v roce 2004 na později v opačném případě chystáme masakr pokusných králíků, jež letošní prváci bezpochyby jsou.
Sami učitele eufemisticky přiznávají, že to bude vskutku na odborných školách a učilištích problém. Oni si to klidně konstatují a nechají tak, to je přeci absurdní.
Celý záměr Kotáskova týmu o proměnu českého školství jako rodič-laik vítám.
Vítám také snahy, které se pokouší navrátit maturitě její ztracenou vážnost. Odmítám však posílat své děti nepřipravené na školská jatka v podobě státních maturit. Na přípravu musejí mít dostatek času a prostoru. ZSV popřípadě MAT, ČJ a další maturitní předměty musejí mít stejnou hodinovou dotaci. Proč se učitelé tváří, jakoby se nechumelilo, to nechápu.
Ale i tak přeji reformátorům mnoho štěstí.
Jiří Novohrad
[mailto:novohrad@post.cz]