Jedna z nehod na D2 u Brna - převrácený kamion s nákladem palmového oleje.

Jedna z nehod na D2 u Brna - převrácený kamion s nákladem palmového oleje. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Hrbatá a plná bezohlednosti. To je D2 po třiceti letech

  • 32
Spojnice mezi Brnem a slovenskými hranicemi ze 70. let minulého století je na svém maximu. Počty aut přitom stále stoupají. Některé úseky jsou v havarijním stavu. Nehody se tu stávají denně. I ty smrtelné.

Jednašedesátikilometrová dálnice označená dvojkou se stavěla v 70. letech minulého století z panelů. Právě proto ji řidiči tak proklínají.

"Než přejedu z Brna na hranice, úplně mě rozbolí hlava, jak to se mnou drncá. Pokud můžu, tak jedu v rychlejším levém pruhu. Ten přece ještě není tak zničený," přiznává slovenský řidič, který po dálnici cestuje týden co týden. "Je vidět, že dostává pořádně zabrat," podotýká.

Dálnice se pod náporem dopravy doslova propadá. "Zub času se na technickém stavu vozovky pochopitelně podepsal.

Panely, ze kterých se před třiceti lety stavěla, za tu dobu sedly, proto je dnes vozovka tak hrbatá," potvrdil šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

Propadlé panely, které zkoušejí trpělivost řidičů, však nejsou jedinou slabinou "dé dvojky". Dálnice se stavěla tak, aby se na ní dalo jezdit rychlostí sto deset kilometrů za hodinu. To bylo tehdejší maximum.

"Tato norma už je dávno nahrazena novou. Technické parametry dálnice tomu však neodpovídají. Takřka všechny nájezdy na dé jedničce i dvojce jsou nevyhovující. Rozhodně nebyly stavěny na rychlost sto třiceti kilometrů v hodině," podotýká Tržil.

Rychlost však řidiči zatím na dálnici zvládají. Časté nehody mají většinou mnohem prozaičtější příčinu. Za kamiony opřené o svodidla může nejčastěji mikrospánek. Řidiči si nedávají pozor ani na dodržení vzdálenosti, a tak není nouze o ťukance v kolonách. Neméně často se stane, že řidiči se dívají úplně jinam než na silnici.

"Ladí rádio nebo se dívají do mapy. Stalo se nám už i to, že řidič, kterého policisté zastavili, si nastavil na tempomatu osmdesátku, nohy si vyhodil nahoru a četl si knížku," směje se šéf dopravních policistů Leoš Tržil příhodě, která kupodivu skončila dobře.

Loni na celé trase dálnice policisté vyšetřovali dvě stě dvacet nehod. Podle Tržila je to docela příjemné číslo. "Na vytíženost této dálnice je to relativně málo," potvrdil.

Na převrácené kamiony si řidiči, kteří po "dé dvojce" jezdí častěji, možná i zvykli. Naposled mohli takovou nehodu míjet v úterý ráno. Blízko Hustopečí na Břeclavsku se převrátil na bok tahač s návěsem. "Z palivové nádrže tahače uniklo zhruba sto litrů nafty," popsal nehodu mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid. Naftu hasiči likvidovali téměř hodinu.


Dálnice D2

Je důležitou spojnicí Brna s Bratislavou. Začala se stavět souběžně s dálnicí D1.

Na slovenské straně první metry dálnice začaly růst už v roce 1969. Cílem bylo spojit dvě nejvýznamnější města tehdejšího Československa - Prahu a Bratislavu - v roce 1980. První auta se však po nové dálnici projela až o rok později.

Česká část dálnice D2 (po hranice u Lanžhota na Břeclavsku) měří 61 kilometrů a je na ní 5 mimoúrovňových křižovatek.

Nejzajímavějším prvkem této silniční stavby je estakáda přes řeku Moravu. 787 metrů silnice je zde vedeno po sloupech.


Nebezpečí? Největší komplikace bývají v zimě
Kde se může stát něco podobného? Podle Leoše Tržila se nejnebezpečnější úsek vybírá těžko. Řidiči bourají poměrně rovnoměrně po celé trase dálnice. Snad jen pár kilometrů za Podivínem ve směru na Hustopeče je trochu problematických.

"V zimě je tu komplikovanější údržba. Jsou tu profuky, takže se občas na dálnici tvoří ledovka," vysvětluje.

Nebezpečí, které na dálnici D2 číhá, však řada lidí nevnímá. Podle policistů není nic výjimečného, když si přes čtyři pruhy dálnice zkrátí cestu člověk z okolních obcí.

Riskantní zkratka stála život i padesátiletou ženu, která v červnu přebíhala dálnici u Hustopečí. Když vstoupila do silnice, vrazilo do ní projíždějící auto. Náraz byl tak silný, že ženě utrhl nohu. Zraněním poté podlehla. Ani ne o měsíc později zemřel při přebíhání dálnice u Podivína další člověk.

Břeclavský kriminalista Jan Cupal tehdy potvrdil, že na stejném místě není přebíhání dálnice výjimkou. Lidé si tudy rádi zkracují cestu z vinných sklepů.

Vedoucí jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil potvrzuje, že nebezpečí takové zkratky lidé příliš neřeší.

"Když jsem ještě pracoval na dálničním oddělení v Podivíně, nebyl problém potkat tetičku na kole, jak jede po dálnici v protisměru. Spěchala, aby stihla svůj oblíbený romantický seriál, a tak si přes dálnici zkracovala cestu," kroutí hlavou policista.


Kde se nejvíc bourá

Data o nehodách z roku 2006

VE SMĚRU BRNO - LANŽHOT

16. a 17. kilometr
Úseky před a za sjezdem u Blučiny, poblíž obce Moutnice.
Dohromady 17 dopravních nehod.

36. kilometr
Úsek u Podivína, v blízkosti obce Rakvice.
6 dopravních nehod.

44. kilometr
Na tomto kilometru v sousedství obce Ladná leží parkoviště, kde řidiči při výjezdu nedávají pozor.
11 dopravních nehod.

45. kilometr
Pokračování výjezdu z parkoviště.
9 dopravních nehod.


VE SMĚRU LANŽHOT - BRNO

16. kilometr
Úseky před a za sjezdem u Blučiny.
14 dopravních nehod.

56. kilometr
Parkoviště v blízkosti hranic se Slovenskem.
12 dopravních nehod.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue