Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Hradec a Pardubice se spojily v boji o dvoukolejku, aspoň na kus cesty

  • 51
Radní Hradce Králové a Pardubic spojili síly a snaží se zvrátit veto exministra dopravy Víta Bárty, který dal k ledu zdvoukolejnění železnice mezi krajskými městy. Možná už příští rok by se mohla trať rozšiřovat aspoň mezi Opatovicemi nad Labem a Stéblovou. Vlaky by to zrychlilo.

Cesta z Hradce do Pardubic po jednokolejce trvá přibližně pětadvacet minut. S druhou kolejí by se ale mohla zkrátit téměř na polovinu. Odpadlo by totiž křížení vlaků v Opatovicích či Stéblové.

Na realizaci projektu se přitom mělo začít pracovat už před pěti lety. Náklady na rozšíření trati se odhadují na necelou jednu a půl miliardy korun, tedy na zlomek částky potřebné k postavení dálnice.

Nový dopravní uzel

Pokud se podaří plán dotáhnout do konce, z Opatovic nad Labem se stane důležitá dopravní křižovatka. Hradec se totiž kromě rozšíření tratě zabývá i myšlenkou vybudovat ve městě a přilehlém okolí síť takzvané tramtrainové dopravy, tedy tramvají využívajících částečně železnici. Ty by v budoucnu mohly jezdit až do Opatovic.
"Tam by se tratě a silnice z Hradce do Pardubic měly křížit s připravovanou silnicí R35 na Moravu. Lidé by tam mohli mít také napojení na cyklostezky," uvedl náměstek primátora Vedlich. V Opatovicích by mohlo vzniknout záchytné parkoviště a lidé by se mohli do Pardubic či Hradce vypravit po železnici. Jenže i další stavba R35 je v nedohlednu.

"To rozhodnutí pokládám za velikou chybu a doufám, že je ještě čas vše přehodnotit a napravit. Přece nelze jen tak hodit pod stůl projekt, který žije kolem třiceti let," zlobil se po zamítavém verdiktu někdejší náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.

Dodal, že by jedna miliarda korun nebyla profinancována úplně zbytečně: "Nejsou to desítky miliard jako v případě budování dálnic a navíc by to prospělo 300 tisícům lidí žijících v této lokalitě. To přece stojí za zvážení."

Vše závisí na penězích, jako vždy

Jeho slova si po ministerském vetu vzali k srdci radní obou krajských měst a začali s ministerstvem vyjednávat.

"Tuto otázku jsme řešili na společném zasedání obou měst letos v dubnu. Hradec i Pardubice jsou jednoznačně pro stavbu druhé koleje. Zatím to vypadá na kolejiště mezi Stéblovou a Opatovicemi. Jsem rád, že ministerstvo názor přehodnotilo a snaží se nám v tomto úsilí pomoci," řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Ten kvůli tomuto plánu jednal také s ministerstvem dopravy.

"Vše teď závisí na financích z fondu dopravní infrastruktury," dodal Vedlich. Ministerstvo dopravy podle něj uvažuje, že by se část dvoukolejky mezi Stéblovou a Opatovicemi mohla začít stavět v roce 2012.

Jeho slova potvrdila i Správa železniční dopravní cesty. "První stavba investiční akce Hradec Králové Pardubice-Chrudim, a to zdvoukolejnění úseku Stéblová-Opatovice nad Labem, je uvedena v návrhu rozpočtu na rok 2012 a roky 2013 a 2014. Celkové náklady se odhadují zhruba ve výši 1,4 miliardy korun," uvedl tiskový mluvčí správy Tomáš Drvota.

Dodal, že zájmem správy je stavba druhé koleje na mnohem delším úseku z Chrudimi do Jaroměře, ale záleží na dostupných financích.

Slova o spolupráci na rozšíření železniční trati potvrdil i náměstek pardubické primátorky Martin Bílek: "I my bereme stavbu druhé koleje jako prioritu a s Hradcem v tom táhneme za jeden provaz."

Trať by se pro začátek mohla zdvoukolejnit mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.

Trať by se pro začátek mohla zdvoukolejnit mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video