Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

DĚTSKÉ NOVINY: Je hraní her ztráta času? U Minecraftu to prý neplatí

  19:40aktualizováno  19:40
Pro letošní léto připravila MF DNES novinku. Od čtvrtka budou každý všední den vycházet speciální Dětské noviny: dvě strany, s jejichž přípravou pomáhají redakci sami dětští autoři. Kromě rozhovorů či tipů na povedená videa a aplikace přinese každé vydání Dětských novin také vychytávku týkající se hry Minecraft.

Hvězdné války v Minecraftu

Ta se stala zejména mezi odrostlejšími dětmi fenoménem, který však chválí i odborníci, podle nichž rozvíjí kreativitu.

O co v ní jde? Představte si malý ostrov, na něm strom, truhlu s kbelíkem lávy a kusem ledu. S tím musíte přežít. Když budete úspěšní, i z toho mála můžete vybudovat celé město, vesmírnou loď i jadernou elektrárnu.

Třeba tak vypadá jedna z variant počítačové hry Minecraft, která funguje jako dobrý nástroj pro rozvoj tvořivosti, myšlení a pochopení toho, jak věci fungují. Uznávají ji i učitelé či psychologové.

Hra dětem v podstatě nahrazuje klasické stavebnice, jako například lego, někdy k němu bývá dokonce i přirovnávána. "I Minecraft totiž nabízí neomezené možnosti stavby různých objektů, ať už to jsou hrady, nebo vesmírné lodě. Výhoda je, že vše, co vytvoříte, můžete následně používat. Pečovat o svůj dům, sbírat vzácné materiály, prozkoumávat jeskyně. Zkrátka všechno, co si zatím při hře s legem dítě jen domýšlelo," popisuje vysokoškolský student a hráč Minecraftu Ondřej Martinů.

Výběru her je třeba věnovat čas

Rodiče často nedělají mezi počítačovými hrami rozdíly. Mají pocit, že děti u nich zahálejí nebo je vedou k násilí. "Domnívám se, že v dnešní době jsou již počítačové hry součástí života dětí a je velmi obtížné se jim úplně vyhnout. O to více pozornosti je potřeba věnovat výběru vhodných her," říká dětská psycholožka Lucie Součková.

Hru Minecraft na metodickém portálu pro učitele doporučil i informatik Jiří Hauser. "Hráč ve hře může dělat cokoli, co uzná za vhodné, a cíl hry si hledá a vytváří sám," upozorňuje. Hra podle něj zpřístupňuje i složitější matematické a fyzikální funkce. Starší děti pak mohou snáze pochopit, jak fungují třeba hodinky nebo kalkulačka.

Děti hra baví a samy vnímají, že si z hraní i něco odnášejí. "Naučil jsem se třeba plánovat věci dopředu," dává příklad Lukáš Palát, student střední školy z Prahy. Nesmí však u hry prosedět celé dny. "Je důležité sledovat čas, který dítě hrami, byť jakkoli vhodnými, tráví," připomíná Součková.

Ve Švédsku mají hodinu hraní

Minecraft vymyslel v roce 2011 Švéd Markus Persson. Hry se už prodalo 14 milionů. Využila ji i Organizace spojených národů, když vyhlásila soutěž, v níž se měli mladí lidé zapojit do městského plánování. Prostřednictvím Minecraftu měli lidé vytvořit své návrhy na budoucí proměnu určitého místa.

Stockholmská škola Viktora Rydberga dokonce zavedla hodinu, ve které třináctiletí žáci hru hrají. Dá se toho na ní ukázat mnoho, od problémů s životním prostředím k fungování města či firmy.

Minecraft však není jediná hra, která se dá použít jako vzdělávací nástroj. Vznikla už třeba hra IF, která rozvíjí komunikační dovednosti. Hra qCraft zase na Minecraft navazuje a umožňuje hráčům vyzkoušet si, jak funguje kvantová mechanika.

Přestože tyto typy počítačových her mohou formovat třeba budoucí vývojáře moderních strojů, do českých škol pronikají jen zvolna.



Témata: Psycholog, Vtip




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.