V houbičkách na nádobí jsou bakterie, které ohrožují zdraví, tvrdí studie

Německý tým vědců zkoumal, co skrývají houbičky, kterými lidé doma myjí nádobí či utírají nábytek v kuchyni. Ukázalo se, že fungují jako ideální inkubátory a rozsévače bakterií, píše francouzský deník Le Figaro. Většina z desítek druhů nalezených mikroorganismů je neškodná, některé však představují vážné zdravotní riziko.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Němečtí vědci v rámci výzkumu, jehož výsledky otiskl časopis Nature, prozkoumali třicítku vzorků, ze kterých odebrali DNA bakterií. Celkem identifikovali 73 různých čeledí a hustota mikroorganismů někdy dosahovala až 50 miliard na centimetr krychlový.

Většinou se jednalo o neškodné druhy, ale v malém množství se objevily bakterie jako Escherichia coli, které mohou vyvolat průjem a otravu trávicího systému. Vědci zjistili také přítomnost bakterií rodu Salmonella a Staphylococcus; další ukryté bakterie mohou způsobit infekci dýchacích cest či dokonce zánět mozkových blan.

Podle autorů studie poskytují kuchyňské houbičky bakteriím ideální prostředí pro život, a to díky své pórovité struktuře a schopnosti udržet velké množství vody. Navíc při utírání různých povrchů se bakterie šíří po celé kuchyni, tudíž se lehce dostanou do kontaktu s pokožkou či s jídlem. Vědci také podotýkají, že běžné čistící prostředky z houbiček neodstraní více než 60 procent mikroorganismů.

Nejlepší obranou je prý včasná výměna houbičky, tedy už po týdnu používání. Vědci rovněž doporučují po každém použití houbičku propláchnout vodou se saponátem a důsledně vyždímat.

Policie na místě, kde řidič najel do davu lidí  (20. prosince 2016)
Útoky automobilem v Evropě se za poslední rok prudce množí

Evropa zažila za poslední roky už mnoho útoků provedených automobily, většinou s teroristickým motivem. Téměř polovina z nich se však stala jen za poslední...  celý článek

Svědek natočil zásah policie po útokuv Barceloně
Jindy rušná barcelonská třída La Rambla je po teroru prázdná

Vždy rušná barcelonské metropole tepna La Rambla se po čtvrtečním odpoledním teroristickém útoku téměř vylidnila. Policie ji uzavřela, aby našla útočníka nebo...  celý článek

Východ slunce na pražských Hradčanech (1. srpna 2017).
Sedmnáctiletá matka nechtěla budit dítě, v rozžhaveném autě zemřelo