"Je to člověk z mého velmi vzdáleného okolí. Od roku 2005 jsme se potkali jednou za čas na veřejnosti, mezi dalšími stovkami lidí," tvrdil v neděli Paroubek.
MF DNES však informovala o tom, že Ďuričko v minulých letech inzeroval v Trendu, který založil a prostřednictvím Společnosti Willyho Brandta a Bruna Kreiského vydává Paroubek. Inzerátů je přitom v Trendu tak málo, že každý má pro šéfa ČSSD hodnotu zlata.
Věděl tedy Paroubek, že mu hoteliér, který se před revolucí zapletl s StB, přispíval v roce 2007 na časopis? "Ne, musel bych se podívat do účetnictví," řekl Paroubek.
Inzerát na hotel a realitku
MF DNES to udělala za něho. Prošla všechna čísla časopisů od začátku roku 2004. A zjistila, že dva Ďuričkovy inzeráty otiskl Trend na konci roku 2007.
V listopadovém vydání byl uveřejněn celostránkový inzerát na hotel Axa, který od roku 1997 vlastní Ďuričko. V prosincovém čísle pak lze nalézt stejně velkou reklamu na realitku ACCT, již v době objednání inzerce rovněž spoluvlastnil zmíněný hoteliér.
Podle ceníku lze odhadnout, že podnikatel zaplatil Trendu za reklamu zhruba 200 tisíc korun. Je zajímavé, že Ďuričko loni řekl, že v Trendu inzerovala jeho firma ACCT už někdy okolo roku 2005. Žádný inzerát této firmy však v Trendu v té době nevyšel.
Trend příliš nevydělává
MF DNES se o vazby Ďurička na šéfa ČSSD začala zajímat minulý týden poté, co podnikatel po skončení křtu Paroubkovy knihy zastřelil Václava Kočku mladšího. - čtěte Svědci Kočkovy vraždy: Rány šly rychle za sebou, jako ze samopalu
Vědět, kdo objednával u Trendu reklamu, je důležité. Časopis je téměř soukromým projektem šéfa ČSSD, který slouží mimo jiné k šíření jeho názorů.
Výdělečný však není. Paroubek a jeho tým se musí hodně ohánět, aby na jeho vydávání sehnali peníze. Už loni Paroubek zveřejnil, že roční náklady na vydávání Trendu přesahují milion. Tuto částku dává dohromady z příjmů inzerce, z tržeb z prodeje a z darů.
Peníze od Ďuričkových firem
Inzerce je však minimum. Například v roce 2006 měl časopis jediného klienta, společnost COAL Energy, kterou vlastní obchodník s uhlím Petr Paukner. Ta si zadala reklamu ve dvou číslech, každou za sto tisíc.
V roce 2007 byl Trend o něco úspěšnější. Společnosti City Prag a MGC Servis proinzerovaly dohromady půl milionu korun a firmy Bohumíra Ďurička pravděpodobně dalších dvě stě tisíc korun.
Z prodeje časopisu, který stojí 25 korun, utrží Paroubek ročně přes tři sta tisíc. Hlavně díky členům strany a ČSSD, která odebírá třetinu nákladu. Ani to často nestačí pokrýt náklady. Pomáhají proto mecenáši. Třeba v roce 2006 poslal časopisu 300 tisíc Paroubkův přítel Alex Čech.
Přes půl milionu pro ODS
Že by Paroubek o Ďuričkovi nevěděl, je zvláštní – Trend má sídlo na stejné adrese v Praze jako Ďuričko. A společné kanceláře s časopisem má firma City Prag, kterou zastupuje Iveta Mašínová. Ta se s Paroubkem přátelí. A zná velmi dobře i Ďurička.
Bez zajímavosti není ani to, že Ďuričko pomáhal kromě Paroubka i dvěma nejsilnějším stranám. Podle Hospodářských novin obdaroval hoteliér ODS v letech 1994-2000 půl milionem a ČSSD v letech 2002-2005 180 tisíci korunami.
Ďuričko nyní sedí ve vazbě kvůli obvinění z vraždy. Pohřeb Václava Kočky mladšího, kterého zastřelil minulý čtvrtek v klubu Monarch v centru Prahy, se uskuteční příští středu v kostele sv. Markéty v Praze-Břevnově. Podle odhadů by na pohřeb mohlo zamířit až tisíc lidí.