Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Hostinský v čele pivařských rebelů

  • 0
Říká se, že v Čechách se nejdůležitější věci dohodnou v hospodě. Třeba U Zlatého orla, kterou v Plzni vedl v první polovině 19. století Václav Mirwald, se zrodil nápad na slavné plzeňské.

Těžko uvěřit, že se v západočeské metropoli kdysi vařilo pivo, které se dalo označit za patoky, a Plzeňští raději chodili na dobrý, navíc levný mok dovážený z okolních panských pivovarů.

Počátkem roku 1838 už se situace vyhrotila do té míry, že radní dali na náměstí vylít šestatřicet sudů pro "neschopnost požití a zdraví škodlivost" jejich obsahu. Místní pivovarníci to brali jako poslední varování a začali konečně jednat, protože zisky, jež městu přinášelo více než pět set let staré várečné právo, začaly prudce klesat.

Jako Bavoři

Bouřlivé debaty se vedly i mezi pivaři zasedajícími na plzeňském náměstí U Zlatého orla. A oblíbený výrok místního hostinského Václava Mirwalda: "Nám je zapotřebí dobrého a laciného piva, právovárečné měšťanstvo musí sobě samo postaviti pivovar, týž pak zaříditi po bavorském způsobu a na vlastní pěsť vařiti s bavorským sládkem pivo," padl na úrodnou půdu.

Správná rozhodnutí slavných Čechů

Když Plzeňským Václav Mirwald (1787-1856) doporučoval pivo bavorského typu, asi věděl, o čem mluví. Narodil se v Alt Langendorfu, dnešních Janovicích nedaleko Klatov, do Bavor to tedy měl kousek.

Dodejme, že bavorský způsob znamenal výrobu piva spodním kvašením, rozdílným od zdejší, tehdy ještě trvající tradice svrchního kvašení.

Mirwaldův názor si brzy získal podporu nejen u větší části výboru plzeňských výrobců piva, ale i u většiny místních pijáků.

A tak se koncem roku 1838 deputace, v níž byli kromě Václava Mirwalda ještě František Brettschneider, Josef Jan Klote, Václav Starý a Jakub Michl, vydala k tehdejšímu starostovi Martinu Kopeckému. I on soudil, že cizím výrobkům je možné čelit jen dobrým a levným pivem z vlastního pivovaru, a myšlenku podpořil.

Výbor, povzbuzen tímto velkým úspěchem, vyzval už 2. ledna 1839 měšťany oprávněné vařit pivo, aby nový pivovar se sladovnou společně postavili. S výjimkou majitelů sladoven a sládků, kteří se obávali konkurence, souhlasili všichni.

První várka

V polovině září se tedy začalo stavět a po necelých třech letech byl Měšťanský pivovar hotový. Otázku, koho pověřit funkcí sládka, vyřešil stavitel areálu Martin Stelzer, který se na průzkumných cestách po německých pivovarech setkal v bavorském Brauerei-Wolferstetteru s mladým a nadaným Josefem Grollem.

Čtvrtého října 1842 pivovar posvětil arciděkan Antonín Hlavan a následující den Josef Groll uvařil první várku. Kromě kvasinek na spodní kvašení, které si přivezl z domova, do ní zapojil žatecký chmel, měkkou plzeňskou vodu a světlejší slad vyráběný anglickou technologií.

Traduje se, že chtěl zdejší pivo od bavorského odlišit a použitím čistě českých surovin udělal v technologickém postupu záměrnou chybu, ačkoli výsledek předem neznal. U plzeňských štamgastů však zabodoval.

Už v polovině listopadu se narážely první sudy. Kromě hostinců U Bílé růže a U Hanesů se té cti samozřejmě dostalo Mirwaldovu podniku U Zlatého orla. A dobový kronikář zapsal: "Jak zajásali pijáci, když seznali, jakou říznou, znamenitou chutí, při pivě dosud nepoznanou, honosí se tento domácí výrobek."


Video