"Motorky nás hlukem obtěžují neustále. Když je to zejména v létě celé odpoledne, máte toho rychle plné zuby," popisuje například Anneliese Beníšková, starostka vesnice Medonosy, která leží na oblíbené trase motorkářů vedoucí z Mělníka směrem na sever Čech.
Poukazuje tak na problém, který trápí mnoho obyvatel Česka: hluk motorek nebo čtyřkolek, před nímž se není jak bránit. První možnost – hlukové limity – v tomto případě nepomůžou. Platných 60 decibelů přes den a padesát v noci jsou totiž pouze průměrné hodnoty hluku, které jsou nastaveny na provoz na rušných městských ulicích nebo dálnicích. A i několik desítek průjezdů hlučných motocyklů za hodinu je nepřekročí.
"Letos jsme v Medonosích hluk měřili a překročení se nezjistilo, výsledky jsou v normě," potvrzuje Šárka Hatašová z hygienické stanice v Mělníku.
Každá motorka tak "pouze" musí dodržet hlukový limit uvedený v jejím technickém průkazu. Majitelé silných strojů však často výfuky svých motorek ještě upravují tak, že nezřídka burácí až sto decibely, což je hluk srovnatelný s motorovou pilou nebo sbíječkou.
"Je to pro nás adrenalin, chceme být vidět a slyšet," popisuje anonymně jeden z motorkářů, který zmíněnou silnici využívá, a přiznává, že na jednom ze svých strojů upravený výfuk má. Pokud však motorkáře zastaví policie, na rozdíl od překročení rychlosti je pro policisty náročné motorkářům takovéto úpravy prokázat.
Mobilní kontroly snad motorkáře stopnou
"Zejména u vozidel dovezených ze zemí mimo Evropu často nelze jednoznačně určit, je-li motocykl ve stavu, který odpovídá jeho schválené technické způsobilosti," připouští Petr Sojka z ministerstva dopravy s tím, že odhalit takové zásahy je možné pouze tehdy, pokud by policisté mohli změřit hluk, který zastavená motorka vydává.
"Policie žádné takové zařízení, kterým bychom hluk motocyklů mohli kontrolovat, zatím nevlastní," říká šéf liberecké dopravní policie Jaroslav Řehák.
Problém by mohl v budoucnu vyřešit nový projekt ministerstva – mobilní stanice technické kontroly. Půjde o přestavěné kamiony, které budou vybaveny například přístroji na měření emisí.
"Rádi bychom, aby tam byla i kontrola hlučnosti zastavených vozů," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil. Ministerstvo odhaduje, že by policisté první takto vybavené kamiony mohli začít využívat přibližně za dva roky.