Hluk bude obyvatele obtěžovat stále

  • 1
Praha - Nadměrný hluk způsobený v ulicích Prahy tramvajemi a množstvím automobilů hned tak nezmizí. A to i přesto, že to nařizuje dva roky starý zákon o ochraně zdraví lidu. Magistrát tvrdí, že na protihluková opatření nemá peníze, a bude žádat hygienika o výjimku na příští rok. Spoléhá přitom i na to, že po srpnové povodni přimhouří hygienik oko. V opačném případě by totiž Praha musela rychle dát na ochranu lidí před hlukem stovky milionů korun.

"Každý musí pochopit, že povodeň nás dostala do jiné situace. Hlavním úkolem pro nás nyní je obnova dopravy ve městě. Jen oprava metra bude stát přes šest miliard korun. Budování protihlukových opatření tak musíme odsunout," uvedl Martin Hejl, náměstek primátora pro dopravu.

Tvrdí, že hygienici by tuto nově vzniklou situaci měli zohlednit. "Jiná možnost není. Nedokážu si totiž představit, z čeho by například Dopravní podnik, finančně zdecimovaný povodní, zaplatil pokutu za nadměrně hlučné tramvaje," připustil pražský hygienik Petr Šimša.

Zákon o ochraně zdraví lidu stanovuje mimo jiné i maximálně přípustné hodnoty hluku v ulicích. Ve dne je to dvaasedmdesát decibelů a v noci šedesát dva decibelů. "Většina hlavních komunikací, jako je například magistrála nebo ulice Vinohradská, Plzeňská či Evropská, limit výrazně překračují," tvrdí Šimša.

Dlouhodobě působící nadměrný hluk poškozuje lidské zdraví. Trpí zejména sluch a nervová soustava. "Magistrát léta tento problém podceňoval. Dopravní podnik s hlučnými tramvajemi nic nedělal. Nyní se diví, že je to bude stát hodně peněz," řekl Šimša.

Problém opravdu dělají zejména hlučné tramvaje, do nesnesitelného rámusu však výrazně přispívají i statisíce automobilů projíždějící městem. "Omezit se to dá jedině tak, že na náklady města se vymění v nejpostiženějších lokalitách okna v domech a odhluční se tramvajové trati. Automobily je potom nutné svést v maximální možné míře mimo město," upozornil Šimša.

Technická správa komunikací již připravila a Dopravní podnik dokončuje hlukové studie, které mají ukázat, jak moc a kde nejvíce škodí lidskému zdraví tramvaje a automobilový provoz. "Na jejich základě připravíme harmonogram protihlukových opatření," řekl Libor Sosnovec, tiskový mluvčí Technické správy komunikací.

Harmonogram bude součástí žádosti města o povolení výjimky ze zákona o ochraně zdraví lidu. "Nevidím jinou možnost, než ji Praze pro příští rok udělit," reagoval hygienik Šimša.

Tolerance hygieniků však není bezmezná. Varují proto magistrát, že pokud se do protihlukových opatření nepustí, výjimky už udělovat nebudou. Pak by například hrozilo, že na většině hlavních komunikacích by už tramvaje nemohly jezdit. "I to je možné," připustil Petr Šimša.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video