Hlídané plochy pro auta nestačí

Praha - Zloději v Praze kradou auta po tisících, ale hlídaných parkovišť je stále málo. Motoristé na nich stálé místo neseženou, proto musí stále parkovat v ulicích a o svá auta se obávat. Na osmašedesáti parkovištích, které jejich pracovníci nebo bezpečnostní služby trvale střeží, může dlouhodobě stát necelých dvanáct tisíc aut. Tisíce dalších vozů pojmou podzemní garáže, které jsou samozřejmě dražší, ale ani ty velké poptávce nestačí.

Řidič po zaplacení poplatku může na střežené ploše parkovat i několik let. Má větší jistotu, že jeho auto zloději neukradnou nebo nevykradou. Většinou tam stojí pouze osobní auta, výjimečně i autobusy a nákladní vozy.

Pokud však chce někdo mít auto v relativním bezpečí, nemá šanci. "Padesát zájemců je u nás v pořadí, čekají až se něco uvolní," řekla pracovnice parkoviště na Černém Mostě v Praze 9. Parkuje zde trvale asi dvě stě čtyřicet aut. Jejich majitelé platí podle velikosti vozu čtyři sta až sedm set korun měsíčně.

Zloději se s v minulém roce činili. Podle policejních statistik ukradli v hlavním městě více než devět tisíc aut, z dalších pětadvaceti tisíc vozů vzali odložené věci a z přibližně dvou a půl tisíce vybrali součástky.

Bez šancí jsou i motoristé, kteří by chtěli parkovat na hlídaném parkovišti na Roztylech. Neuspějí ani u firmy Besico, která provozuje 18 parkovišť s dvěma a půl tisíci místy v celé Praze. "Využití jsme na sto procent," tvrdí šéf parkovišť Luděk Dejmal.

Lepší situace není ani v garážích. V Millenium Plazza v centru města mají čtyři sta padesát míst, ale i tady je šance na úspěch malá. "Máme k dispozici jen omezený počet parkovacích ploch," řekl vedoucí garáží Aleš Kolář. Měsíc a místo však přijde řidiče na tři a půl tisíce korun. "Obsazenost také regulujeme cenou, a od podzimu ji zvýšíme," dodal Kolář.

Na Floře u Jiřího Slabého je v garáži šedesát míst. "Až na dvě místa jsme plní, ale ta jsou vhodná pouze pro menší auta, jako jsou felicie," dodal Slabý. Měsíčně zde motoristé platí zhruba sedmnáct set korun.

Parkování je obrovskou bolestí metropole. Co na to říkají ti, kteří by měli zjednat nápravu? Libor Šimek z magistrátního odboru rozvoje dopravy se brání. "Je to velký problém, ale ten vznikl již za komunistického režimu. Na sídlištích se dříve předpokládalo, že auto bude mít každá čtvrtá rodina, v současnosti ho má každá. Navíc se později ještě zastavěly zbývající volné plochy," řekl Šimek. Vedení města se sice podle něho snaží zřizovat další parkoviště, ale často se nemůže dohodnout se soukromými majiteli pozemků. "Obtížně se s nimi domlouváme na ceně," dodal.

Jaroslav Nerad z Ústavu dopravního inženýrství nedávno uvedl, že společnost MIPO zkoumá asi třicet lokalit ve městě, kde se uvažuje o výstavbě podzemních garáží. "V nejbližších letech by měly vzniknout podzemní garáže na Klárově se stáním pro dvě stě až tři sta aut," uvedl Nerad.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video