Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Hladový“ penzion pro seniory šidí i na plenách a rehabilitacích

  9:07aktualizováno  9:07
Poloviční porce jídla nejsou jediným problémem Domova pro seniory ve Smilově ulici v Pardubicích. V penzionu se šidí také na plenách, rehabilitacích a sociální terapii. Přesto chtěl provozovatel Zdeněk Stránský zvedat platby o několik tisíc.
Pleny se seniorům v domovech běžně vyměňují až šestkrát denně, v pardubickém penzionu jen třikrát. Ilustrační foto

Pleny se seniorům v domovech běžně vyměňují až šestkrát denně, v pardubickém penzionu jen třikrát. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Poté, co MF DNES zveřejnila, že pro čtyřicet klientů objednává penzion jen třicet obědů, ze kterých se nají také šestičlenný personál, vychází najevo, že vedení zdaleka nešetří jen na jídle.

Nejvíce si příbuzní klientů stěžují na omezený počet plen. Někteří senioři totiž nejsou schopni si dojít samostatně na záchod, a tak jsou odkázáni na hygienické pleny. Zatímco v běžném domově podobného typu mají lidé k dispozici pět až šest plen na den, tady sestry přebalují za den třikrát.

"Když se podívám, co zbylo ze služeb, které jsem mamince zaplatila, tak zjistím, že jí ráno a večer pomohou s oblékáním, třikrát denně dostane najíst, třikrát denně léky a třikrát denně ji přebalí," popisuje dcera jedné z klientek domova, která si nepřála být jmenována, ale její jméno redakce zná.

JAK PENZION PORUŠUJE SMLOUVU

Přestože platí nejvyšší možnou částku na stravu, 150 korun za den, dostávají klienti jen jedno teplé jídlo denně, navíc "ořezanou" porci. (více si o tom přečtěte zde) Zbytek jídelníčku tvoří namazané chleby, veky nebo vánočky. Ve smlouvě mají klienti také rehabilitační služby, ty však musí zajišťovat a platit příbuzní. Smlouva zajišťuje i sociálně terapeutickou činnost a aktivizační činnost neboli zájmové aktivity pro seniory. Také tento bod je podle příbuzných klientů a některých oslovených lidí z personálu domova naplňován spíše symbolicky. Vedení penzionu požaduje po klientech platby nad částku povolenou zákonem. Úsměvně tak působí bod smlouvy, který zajišťuje pomoc penzionu při uplatňování práv a oprávněných zájmů klientů.

Potvrzuje to i personál. "Pracovala jsem i v jiných podobných zařízeních. Bývá zvykem, že se senioři přebalují, když je potřeba. Tady je denní příděl tři pleny, více se může použít pouze v případě, kdy je klient opravdu hodně znečištěn, běžné promočení pleny se neřeší," řekla jedna z ošetřujících sester.

"Fungovalo to tam trochu jako za komunismu. Pojišťovna proplácí tři pleny na den, tak ten, kdo jich spotřeboval méně, je odevzdal tomu, kdo zrovna měl větší spotřebu. Jinak museli dokoupit pleny příbuzní, pokud chtěli, aby jejich maminka neměla jen tři na den," řekla další pracovnice, která však už v penzionu nepracuje.

Rehabilitace zůstala jen na papíře

Podobně dopadly i některé body ze smlouvy, kterou mají senioři s penzionem podepsanou. Například mají podle smlouvy zajištěnou rehabilitační službu. "Ta tam nikdy nebyla. Kdo chtěl pro své blízké nějakou rehabilitaci, musel si ji sám zařídit a samozřejmě zaplatit," uvedla bývalá sestra.

Přesně tak se zachovala dcera jedné z klientek, která je rozčarovaná z toho, jak málo služeb nakonec za dvacet tisíc korun měsíčně dostává.

"Ve smlouvě mám, že penzion zajistí rehabilitaci, maminka ji neměla ani jednou. Musela jsem ji sama zajistit a zařídit, aby za maminkou jezdila," řekla.

Kromě toho po ní údajně Stránský požadoval zvýšené platby za pobyt její maminky, přestože na to neměl právo. Zákon totiž říká, že klientovi musí po zaplacení zbýt minimálně patnáct procent z jeho příjmu, Stránský však požadoval platby i nad tuto mez.

"Řekl si ještě o tři tisíce měsíčně, abychom se dostali na platby skoro dvacet dva tisíc," dodala dcera klientky.

Provozovatel penzionu Zdeněk Stránský je kandidátem na pardubického primátora za sdružení Pernštejn. Sehnat jeho vyjádření bylo těžké. Přestože by se nabízela spíše možnost, že bude on sám jako kandidát na primátora naléhat na redakci a žádat prostor pro vyjádření, už od pátku nebral telefon.

Redakci MF DNES se podařilo zkontaktovat Jana Motyčku ze sdružení Pernštejn, který vede Stránského kampaň. "Pan Stránský bude odpovídat jen na písemné dotazy," byla jeho odpověď.

Do pondělního večera žádné odpovědi na zaslané písemné otázky nedošly. Přestože Motyčka potvrdil, že je Stránský dostal i s termínem uzávěrky MF DNES.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.