Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hitlerovská koláž se dostala k soudu, Rath jezdí s Paroubkem a nepřišel

  4:15aktualizováno  17:44
Soud se poprvé zabýval sporem středočeského hejtmana Davida Ratha s vydavatelstvím Ringier. Časopis Reflex údajně poškodil Rathovu pověst, když ho na titulní straně zobrazil jako nacistického diktátora Adolfa Hitlera. Poslanec žádá omluvu. Soudce vyslechl první svědky a jednání odročil na říjen.

David Rath na titulní straně Reflexu | foto: Reflex

Soudce Tomáš Novosad četl nejdříve listinné důkazy. Rath se k projednávání osobně nedostavil, s předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem cestuje Středočeským krajem. Navštívili spolu úřad práce a jezuitskou kolej v Kutné Hoře či oblastní nemocnici v Kolíně.

O co jde

Koláž na titulní straně Reflexu ze začátku února zobrazuje Davida Ratha s hitlerovským knírkem a typickou diktátorovou patkou na poštovní známce, jejíž hodnota 30 korun upomíná na Rathem kritizované poplatky ve zdravotnictví. Uvnitř čísla byla také ilustrace, která jej zachycuje v hnědém saku a v chirurgických rukavicích s kladívkem a skalpelem v rukou.

Časopis karikaturou reagoval také na Rathovo vyjádření v rozhovoru pro Lidové noviny, v němž hejtman nabízel jako možný recept na současnou krizi hospodářskou politiku nacistického Německa - čtěte více o Rathových výrocích

"Je to nechutné, časopis Reflex tím opět posunul hranici vkusu," řekl Rath iDNES.cz krátce poté, co se týdeník objevil na stáncích. Podle něj je to "nehorázný zásah do jeho osobnostních práv". 

Soud se dopoledne probíral řadou článků o Rathovi. Odpoledne vyslechl svědky, mezi nimi i Zdeňka Škromacha, kterého Reflex citoval. Místopředseda sociálních demokratů tam přirovnává Ratha k brouku Pytlíkovi, který rozumí všemu.

"Jakmile vycítí, že je kritizován, útočí. Je to náš malý český Haider a střední Čechy budou jeho Korutany," připomíná Škromach dřívějšího šéfa rakouské populistické strany FPÖ.

Škromach takové výroky popírá, nepamatuje si, že by něco takového řekl. Na opakovaný dotaz soudci řekl, že to ani neodpovídá jeho názoru.

Soud zpovídal také autorku textu, která tvrdí, že Škromach skutečně slova pronesl během reportáže. Připravovala jeho portrét a strávila s ním společně s fotografkou jeden den na cestách za poslaneckými povinnostmi. Výroky o Rathovi podle ní pronesl během neformálního povídání v autě, které řídil. Záznam z diktafonu ale už neexistuje.

Šéfredaktor: Rath je tragikomický

Šéfredaktor Pavel Šafr se před soudem hájil tím, že vede názorový časopis a karikatura je komentářem. Podle Šafra lze v chování Ratha pozorovat značnou snahu o vlastní zviditelnění a uplatňování moci.

V redakci se proto rozhodli pro zobrazení křížence diktátora a klauna, přičemž prvními asociacemi v takové souvislosti je nacistický diktátor Adolf Hitler a americký komik Charlie Chaplin.

"Je to vyjádření názoru, že Rathovo chování je směšné, spíš tragikomické," sdělil šéfredaktor.

Hejtman Rath je podle něj také společensky nebezpečný, protože se zbavuje oponentů personálními čistkami, obklopuje se sobě poslušnými lidmi a jako typický populista se snaží zalíbit jednoduchým a hlavně rychlým řešením problémů, aniž by měl o situaci patřičný přehled.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vyhýbání vozů mezi Opatovcem a Zádolkou.
VIDEO: Stovky kamionů devastují silnici u Třebové, místním ničí domy

Na hranici sjízdnosti je už několik měsíců objízdná trasa pro kamiony, které míří do překladiště v České Třebové. Silničáři proto musejí nejhorší díry zalévat...  celý článek

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.