Výrobu vozu zadal Adolf Hitler osobně

Výrobu vozu zadal Adolf Hitler osobně | foto: Profimedia.cz

„Hitlerovo“ auto jde do dražby. Může vynést stamiliony

  • 27
Londýnská aukční síň Christie's chystá dražbu nejdražšího auta na světě. Slibuje si od ní výtěžek přesahující 250 milionů korun. Auto Union D-Typ, jehož výrobu zadal sám Adolf Hitler, našli na Ukrajině. Udělá 300 kilometrů v hodině, nemá bezpečnostní pásy a smí jen na speciální tratě.

"Dražené auto je jedním z pěti zbývajících kusů Auto Union D-Typ," řekl CNN Rubert Banner, šéf oddělení Christie's pro motorová vozidla. "Čekáme, že se prodá zhruba za dvanáct milionů dolarů," dodal.

Pokud se očekávání licitátorů splní, bude to nejvyšší částka, za kterou kdy bylo auto vydraženo. Dosavadním rekordmanem je Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe z roku 1931. Christie's ho bezmála před dvaceti lety prodala za 11 milionů dolarů, tedy kolem 232 milionů korun.

Hitlerovo auto
Výrobu D-Typu, který bude na prodej v únoru, zadal Adolf Hitler. Nový typ vozidla měl podtrhnout průmyslovou sílu Německa a nový říšský kancléř za jeho vývoj nabídl půl milionu marek.

Soutěž sice vyhrál Mercedes-Benz, ale nakonec se realizoval projekt Ferdinanda Porscheho. Tehdy pracoval v továrně Auto Union, dnešním Audi.

Tehdejší chlouba Německa měla ukázat, kudy povede vývoj automobilů. Na svou dobu má převratné prvky, například motor instalovaný za řidičem. Třílitrový motor dosahuje výkonu 485 koňských sil, auto umí jet až tři sta kilometrů v hodině.

D-Typ ve své době opanoval závodní dráhy. Dva dny po německé invazi do Polska vyhrál vůz prodávaný v Christie's Grand Prix v jugoslávském Bělehradě.

"Je stejné jako moderní závodní auta, jenom bez spojlerů," tvrdí Banner.

Veteránům také chybí bezpečnostní prvky. Konstruktér považoval za lepší z auta při nehodě vylétnout, než v něm zůstat. To je také důvod, proč ve voze chybějí pásy.

Sovětské toulky
Většina vozů D-Typ se po válce ztratila nebo byla zničena. Pohnutý osud za sebou má i vůz, který nabídne síň Christie's.

Po válce se stěhoval do Ruska, kde inženýři studovali jeho konstrukci. Rozebrané, ale neporušené auto, se znovu objevilo koncem 80. let na Ukrajině.


Video