Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Historie záchranky: od koňů až ke Golemovi

  8:01aktualizováno  8:01
Když si dnes Pražané zavolají záchranku, čekají, že přijede sanitka vybavená nejmodernější technikou. Byli by asi hodně překvapeni, kdyby dorazil dřevěný vůz tažený koňmi a z něj vyskákalo několik mužů v uniformách připomínajících průvodčí, kteří navíc nebyli ani zdravotníky.

Lehátko s pacientem. Historická fotografie pražské záchranky. | foto: ZZS HMP

"Dnes se staráme o celou Prahu a blízké okolí. Místo několika kočárů máme 110 sanitních vozů a na osmi pracovištích přijmeme přes tisíc telefonátů denně," popisuje práci svých podřízených ředitel Zdeněk Schwarz.

"Na začátku bylo sdružení třiceti šesti dobrovolníků z řad hasičů a několika členů Červeného kříže," přibližuje začátky pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Pro nemocné měli kočáry i nosítka
Sdružení se nazývalo Pražský dobrovolný sbor ochranný a vzniklo na doporučení tehdejšího ředitele c. k. Policie pražské barona Päumana dne 8. prosince 1857.

"Sbor byl vybaven povozy, kočáry, nosítky a sedačkami, v nichž se nosili nemocní," popisuje Schwarz. Cílem tohoto sdružení bylo "ochrániti, co jest ochrany hodno, zachrániti v každém druhu nebezpečí jak životy lidské, tak majetek spoluobčanů dobrovolně, neohroženě a nezištně".

Sdružení působilo zpočátku jen v centru Prahy – na Václavském a Staroměstském náměstí. "Odtud donášeli raněné a postižené do nejbližších nemocnic, jako byla Nemocnice Na Františku nebo do dnešní Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí," říká Schwarz.

Svou činností získal sbor takový věhlas, že v posledních desetiletích 19. století byl žádán o radu a pomoc při zakládání podobných organizací například v Opavě, Olomouci či Lvově. S postupem času pražští záchranáři začali využívat moderní techniku a houkající sanitky se staly součástí metropole. Kromě toho zavedli i několik novinek.

Letecká záchranka a kamion Golem
Například v roce 1987 byl na letišti v Ruzyni zahájen provoz prvního stanoviště letecké záchranné služby.

Ve stejném roce začali pražští záchranáři používat - jako první v tehdejším Československu - systém "rendez-vous". To znamená, že lékař vyráží na místo nehody rychlým osobním vozem, zatímco pomalejší a často vzdálená velká sanitka přijíždí v případě potřeby až za ním.

Záchranářský modul pro mimořádné situaceA od loňského roku má pražská záchranka dokonce unikátní záchranářský kamion Golem pro mimořádné situace. Po rozložení speciálně upraveného návěsu vznikne zdravotnické pracoviště s deseti lůžky a operačním střediskem pro řízení zásahu v terénu. - více zde


Zajímavosti z historie

- První pokusy o zorganizování záchranné služby v Praze se datují už s koncem 18. století. Už v roce 1798 byla založena "Humanitní společnost pro záchranu zdánlivě mrtvých a v náhlém nebezpečí smrti se ocitnuvších".

- Předchůdce pražské záchranky "Pražský sbor ochranný" byl ustanoven na popud tehdejšího ředitele c. k. Policie pražské. Přihlásilo se do něj 36 dobrovolníků a jen tři členové sboru byli zdravotníky.

- První sídlo získal sbor v roce 1890 v dolní části Václavského náměstí. Tehdy byly také získány první dopravní prostředky a zavedena nepřetržitá služba, která trvá prakticky dodnes.

- První automobil získal záchranný sbor v roce 1910. V roce 1923 zmizely poslední záchranářské vozy tažené koňmi a v roce 1928 už pražští záchranáři disponovali 15 vozy.

- Záchranný sbor se přestěhoval z původních prostor už v roce 1891 do Spálené ulice č. 93. Odtud se po čtyřech letech přesunul do Havlíčkovy ulice a v roce 1911 do staré mincovny na Staroměstském náměstí. Ta však byla v květnu 1945 zničena a sbor dostal prostory v ulici Dukelských hrdinů, které jsou dobře známé z televizního seriálu Sanitka.

- Pražská záchranka už v 70. a 80. letech patřila k průkopníkům systému přednemocniční neodkladné péče. Pro své kvality se dokonce stala pořadatelem prvního mezinárodního kongresu o akutní medicíně.

Zajímavosti ze současnosti

- Záchranáři disponují 110 sanitními vozy. Nejběžnějším typem jsou vozidla Mercedes a kromě klasických sanitek mají i speciální - kamion Golem (modul pro hromadná neštěstí), sanitku XXL (více zde) a terénní sanitní auta Nissan Patrol, která jsou používána spolu s Nissan Primera pro systém "rendez-vous" (RVS).

- V pražské záchrance pracuje téměř 500 kvalifikovaných zaměstnanců.

- Ročně se tísňová linka ozve kolem 350 tisíckrát. Záchranáři absolvují každoročně téměř 100 tisíc výjezdů.

- v Praze je 21 výjezdních stanovišť. Rozmístěna jsou tak, aby byla zajištěna dostupnost péče do 15 minut.

- Stanoviště Letecké zdravotnické záchranné služby je dvaadvacáté. Zabezpečuje péči a převoz pacientů v helikoptéře. V Praze je už dvacet let.

Zdroj: ZZS HMP

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.