Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Telči za 99 dní vyrostlo celodřevěné depo. Připomíná Noemovu archu

  18:52aktualizováno  18:52
Na nádraží v Telči se už tento týden v sousedství staršího betonového depa otevře nová hala. Stavba za téměř pět milionů ve tvaru vagonu, připomínající tak trochu i biblickou Noemovu archu, nabídne kromě přístřeší pro historické vagony i prostor pro výstavy.

Rozsvícená hala po setmění připomíná lampion. | foto: Jiří Ondráček, OOARCHITECTS

Depo bude na jediné koleji ukrývat až čtyři historické vagony či lokomotivy a zároveň sloužit společně s vedlejším starým betonovým depem jako železniční muzeum.

Stavba je nejdražší částí celého projektu turistického oživení trati z Kostelce do Slavonic. Po dokončení nabídne nejen pravidelné jízdy parních vlaků na trati, ale i výstavy s tématem železnice v jednotlivých stanicích celé trasy.

Fotogalerie

"Chceme naši železnici objevit pro turisty. Trochu vzorem pro nás je jindřichohradecká úzkokolejka, na které se děje spousta akcí. Rádi bychom kromě parních jízd nabídli i něco kolem, ať už z historie trati, tak i vozů," potvrzuje starosta Telče Roman Fabeš.

Zajímavostí je, že nové depo je zhotovené celé ze dřeva a zvenčí má připomínat historický vagon. A vyrostlo za pouhých 99 dní.

"I když jsme porovnávali náklady jiných možných konstrukcí, ty rozdíly takové nebyly a pro celkovou přitažlivost projektu se nám dřevo zdálo nejvhodnější," sdělil architekt stavby Jiří Ondráček. Ten se inspiroval dřevostavbami při svém pobytu v Austrálii.

"Je to materiál lehce obnovitelný. Na tuto stavbu v naší republice vyroste materiál do pěti minut," řekl. Na stavbu železničního depa použili výhradně modřínové dřevo. "V těchto podmínkách je nejodolnější," vysvětlil Ondráček. Konstrukce stavby není ani nijak mořená či natíraná.  A životnost dřevěné stavby? "Myslím, že nás přežije," odvětil architekt.

Dřevěné depo je velké šedesát metrů na délku a šest metrů na výšku i na šířku. "Stavba má symbolizovat vagon, ve kterém budou vagony uschované," vysvětlil architekt.

Hala přiláká nejen na historické vagony, ale i na výstavy. Jejich příprava už nyní finišuje.

Slavnostní otevření na Mikuláše

"S novým objektem depa otvíráme i první část výstavy, která bude připravená na jednotlivých panelech v novém depu. Už je máme kompletně hotové, je to nyní věcí grafiků a tisku, aby to do otevření bylo hotové," sdělil manažer projektu za město Telč Vladimír Švec.

Na panelech v novém i starém depu turisté najdou nejrůznější informace o historii železnice od jejích počátků až do 60. let. K tomu se návštěvníci dozvědí i o historii trati Slavonice - Kostelec.

V sobotu z Telče vyjede parní vlak

Nostalgická jízda parním vlakem je naplánována na železniční trati číslo 227 na sobotu 24. srpna. "Souprava vyjede z Telče v půl desáté dopoledne. Předpokládaný příjezd do Třeště je v 10.12 hodin, následně mohou zájemci v 10.35 odjet do Kostelce a zpět," uvedla vedoucí odboru kultury na třešťské radnici Michaela Marešová. Na sobotní dopoledne připravilo město Třešť na vlakovém nádraží dvouhodinový koncert vokální kapely X-tet. Ten začne v 10 hodin.

Oficiálního slavnostního otevření s programem se však depo dočká až v prosinci.

"Na Mikuláše bychom rádi otevřeli i druhou část expozice ve starém depu, kde bude historie trati i některé zajímavosti kolem železniční dopravy. Měla by tak Telč zatraktivnit i mimo letní sezonu," dodal starosta Fabeš.

K vidění budou malby z časopisů

Ve vedlejším starém betonovém depu bude ve velké zasedací místnosti připravená expozice i s předměty, které souvisí s historií železnice. Ve starém depu budou pro návštěvníky i toalety. Celý areál bude přístupný směrem od silnice vedoucí na telčskou rozhlednu.

"Chceme, aby souběžně s provozem historických vláčků tady probíhaly i nejrůznější doprovodné akce tak, abychom lidi více nalákali," dodal Švec.

A staré depo bude ukrývat ještě jednu zajímavost: "Získali jsme od vdovy malíře kresby parních vlaků od autora, který je kreslil pro časopis ABC. Hlavně pro nás starší, kteří si to pamatují, to může být zajímavé," dodal starosta Fabeš.

Do otevření začátkem prosince by měl být ještě areál vybaven například i lavičkami, výstavními panely, které budou i venku, a také celý oplocen.

Také prašná příjezdová cesta k zázemí železniční výstavy v Telči by se měla dočkat lepšího povrchu. To už však bude součástí dalšího projektu, který by měl železniční muzeum provázat s turistickými lákadly v okolí.

Výše vstupného? Mělo by být symbolické

Základem celého projektu financovaného Evropskou unií je právě historie železnice. Součástí jsou proto historické jízdy vlaků, které už v Telči a okolí znají z programu Parního léta. "Cílem je, aby se do budoucna rozšířily a staly se pravidlem podle jízdního řádu," dodal Švec.

V areálu depa v Telči bude stálá obsluha. O víkendu bude otevřeno po celý den. Přes týden by pak muzeum v depu mělo být přístupné po předchozí domluvě.

Zatím není rozhodnuté, kolik bude do areálu vstupné. "Máme naplánované, že nějaké bude, ale zatím nevíme, v jaké výši, měla by to být jen symbolická částka," dodal Švec.

Zatraktivnění nádražních prostor v Telči bude jen částí celého projektu DY-THA rail usilujícího o oživení trati.

"Na různých místech trati se snažíme zbudovat zajímavá místa. V Telči to bude depo, v Třešti výstava železničních modelů, v Dačicích a Slavonicích zase v rámci projektu vzniknou rámové přístřešky na kola, aby ta železnice navazovala na cykloturistiku a jednotlivé formy cestovního ruchu se tak doplňovaly," doplnil senátor Miloš Vystrčil, který je zároveň i předsedou Svazku obcí Železnice Kostelec-Slavonice.

Na to navazuje projekt cyklostezky z rakouského Dobersbergu do Slavonic po železničním náspu. Prolínat se bude i s již fungující autobusovou linkou z Telče do Raabsu.

Otevření cyklostezky z Rakouska do Slavonic po železničním náspu by mělo navazovat na spuštění projektu historických jízd a expozice na trati na české straně.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.