Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Historické litinové sloupy z nádraží ve Varech zachrání stěhování

  7:11aktualizováno  7:11
Originální litinové sloupy a střešní nosníky, které od roku 1870 stojí na nástupišti karlovarského horního nádraží, čeká velké stěhování. Karlovy Vary nechají historickou konstrukci přemístit před nádražní budovu na přilehlé autobusové zastávky. Důvodem je blížící se přestavba nádraží, která se sloupy nepočítá.

Originální litinové sloupy nesou prosklenou střechu nad nástupištěm karlovarského horního nádraží od roku 1870. | foto: Lukáš Kuběna, MF DNES

Téměř jedno a půl století staré zastřešení tak plánovanou rekonstrukci výpravní budovy za 50 milionů korun přežije. Místo vlaků budou pod skleněnou střechou před nádražím zastavovat autobusy.

"Horní nádraží, vybombardované před koncem druhé světové války, má nízkou památkovou hodnotu, dá-li se vůbec o nějaké mluvit. Nepoškozená byla část nástupiště, jenže s ním byl problém. Kvůli rekonstrukci nádraží totiž nemůže zůstat na místě," řekl náměstek primátora Jiří Klsák.

Vedení magistrátu zvažovalo přesunutí sloupů na nádraží v obci Březová v blízkosti Karlových Varů. Jenže podle náměstka Klsáka nakonec zvítězilo jednodušší a současně i efektivní řešení. Vše se přesune do prostor stávajících autobusových zastávek před horním nádražím.

"Technické řešení, které jsme předběžně schválili, připravil projektant Ota Řezanka. Památkáři proti tomu nemají žádné námitky. Zároveň přesun splní zajímavý účel. Nádražní budova bude supermoderní, přičemž původní litinové zastřešení z dílny Blanenských strojíren - odkud byla i původní Vřídelní kolonáda - vytvoří jakési nárazníkové místo mezi současnou stavbou a pohledem na lázeňské Karlovy Vary," uvedl náměstek Klsák, který zdůraznil nejen památkovou, ale i estetickou hodnotu střechy nad peronem.

Zatímco České dráhy budou investovat do rekonstrukce nádraží, město Karlovy Vary zajistí výstavbu nové lávky přes kolejiště směrem na sídliště Růžový vrch, a také úpravy prostor před nádražím. "Celý příjezd k nádraží bude mimo autobusů jednosměrný, aby mohla vzniknout parkoviště. Toto dopravní řešení zklidní lokalitu a vzniknou zde atraktivní prostory," uvedl náměstek primátora Jaroslav Růžička.

"Je to pěkné řešení," pochvalovala si nápad karlovarského vedení města regionální mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Původně podle ní mělo o všechny litinové sloupy zájem Národní technické muzeum. V muzeu, ale železničním, skončí nakonec jenom části sloupů, které nelze použít.

Mluvčí uvedla, že začátkem října vypíší České dráhy tendr na zhotovitele nové nádražní budovy. Vítěz by měl být známý koncem listopadu. Podle původních plánů mělo rekonstruované nádraží sloužit cestujícím už koncem letošního roku.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Ukázka z pořadu Rozstřel - Ivan Bartoš
Soud smetl ze stolu žalobu Pirátu kvůli Duelu Babiše a Zaorálka

Městský soud v Praze ve čtvrtek zamítl žalobu Pirátů na odvysílání předvolebního Duelu lídrů ČSSD a ANO. Zamítl i návrh na vydání předběžného opatření, tedy...  celý článek

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.
Tři primátoři stojí před soudem s obžalobou za laciný prodej pozemků

Prodej osmnácti pozemků v roce 2009 přivedl před soud osm někdejších radních magistrátu ve Frýdku-Místku. Státní zástupce míní, že půdu prodali pod cenou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.