Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Historici vykopali na poli za Telnicí motor stíhačky Messerschmitt

  15:25aktualizováno  15:25
Torzo motoru a podvozku německé stíhačky u Telnice na Brněnsku vykopali odborníci z Moravského zemského muzea v Brně společně s místními. Messerschmitt 109 se 11. dubna 1945 zřítil při jedné z bitev o osvobození Brna kousek za vsí do pole.

Pracovníci Moravského zemského muzea z Brna odkryli na poli u Telnice zahrabané trosky německého letounu. Na snímku vykopávají část stíhačky Messerschmitt 109 ze 2. světové války. | foto: Petra Mášová, MF DNES

Pilot před pádem stroje stihl vyskočit. Nejtěžší části letounu však zůstaly pod vrstvou ornice pohřbeny až dodnes. "Našli jsme budíky z kokpitu, motor, rychloměr nebo třeba chladič," popsal historik Vlastmimil Schildberger z Moravského zemského muzea.

K objevu historikům pomohl telnický pamětník, třiaosmdesátiletý Ladislav Kořalník. "Po poli se válela křídla, ocas a strašně moc šrotu. Seběhla se okolo toho tehdy celá vesnice, za chvíli to ale Němci uzavřeli," vybavil si Kořalník okamžiky po pádu letadla.

Žádný přímý svědek události však znám není a proto se ani neví, zda byl pilot sestřelen nebo měl technickou poruchu. "Žádný sovětský pilot si jeho sestřelení nenárokoval. Navíc to je v blízkosti brněnského letiště, tudíž je například možné i to, že mu došlo palivo," odhadl předseda Československé společnosti vojenské historie Brno Vlastimil Schildberger starší, který má na kontě už okolo devadesáti vykopaných součástí letadel z druhé světové války.

Celkem podle něho za války na Moravě havarovalo asi čtyři sta stíhaček různých armád.

Nový nález je přesto vzácný. "Takové vraky perfektně dokumentují válečné úsilí při osvobozování Brna. Už jich v zemi za zhruba třicet let, co je hledají amatérští nadšenci, moc nezbylo," konstatoval historik Schildberger.

Podle něho se občas podaří nalézt v zemi úlomky letadel, ale objevení celého motoru je nebývalým úspěchem.

Vrak přitom desítky let ležel v poli méně než půl metru pod povrchem. "Překvapilo nás, jak mělko v zemi motor je. Když se tu oralo, pluh o to musel drhnout," divil se Schildberger.

Jedinečný nález se po pečlivém očištění dostane do sbírek Moravského zemského muzea. "Vše zakonzervujeme a dost možná připravíme nějakou výstavu," uzavřel Schildberger.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Nová kniha vydaná olomouckou filozofickou fakultou má ukázat mylnost stereotypů...
Kniha o slovenských Romech má bourat stereotypy i formou, čte se odzadu

Neobvyklou knihu vydala olomoucká filozofická fakulta. Shrnuje výsledky studie vědců zkoumající romské obyvatele čtyř slovenských vesnic a na příkladech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.