Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Hradišti chce firma Synot svůj heliport, místní se bojí hluku

  10:35aktualizováno  10:35
Firma Synot chce v Uherském Hradišti postavit heliport. Plocha pro přistávání vrtulníků má stát v průmyslové zóně Jaktáře a k dispozici bude i pro záchranku. Lidé z okolních domů s tím ovšem nesouhlasí. Vrtulníky v zóně přistávají už nyní.
Firma Synot počítá s maximálně dvanácti přistáními a vzlety vrtulníku za týden. (ilustrační snímek)

Firma Synot počítá s maximálně dvanácti přistáními a vzlety vrtulníku za týden. (ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Před pár dny se do jedné ze zahrad v Uherském Hradišti zřítilo sportovní letadlo. A v okolí průmyslové zóny Jaktáře, kde k nečekané havárii došlo, se v tu chvíli začalo ještě hlasitěji mluvit o plánovaném heliportu.

Moc lidí o něm ještě neví. V podstatě bez připomínek už prošel takzvaným zjišťovacím řízením, ve kterém se vyjadřoval Zlínský kraj, hradišťská radnice, hygiena, vodohospodáři i česká inspekce životního prostředí.

A závěr je jasný. "Je to bezproblémový záměr," informoval vedoucí krajského odboru životního prostředí Alan Urc.

Přistávací plocha pro vrtulníky by měla stát v průmyslové zóně Jaktáře. Konkrétně vedle sídla firmy Synot a u hlavní cesty z Uherského Hradiště do Zlína. A také pouhých pár set metrů od desítek rodinných domů ve směru do části Jarošov i Mařatice.

Vrtulníky už v zóně přistávají

Heliport se sice teprve připravuje, ale nad střechami domů už podle místních několik měsíců vrtulníky přelétávají a v zóně přistávají. A ukazuje se, že místní na to mají jiný názor než úřady.

"Výrazně nás to obtěžuje," prohlásil Stanislav Mikula, který bydlí asi dvě stě metrů od zóny. "Mluvil jsem i s ostatními a nelíbí se to více lidem," doplnil.

A to ani těm, kteří nebydlí tak blízko. "Na přistání nalétává pochopitelně i nad našimi domy. Ten hluk je velký," zdůraznil zástupce radniční opozice Antonín Seďa, který bydlí v odlehlejší části Mařatic.

Plochu si chce pro své potřeby postavit firma Synot. Bude na to potřebovat přes tisíc metrů čtverečních, do kterých se vejde hangár pro jeden vrtulník, sklad s čerpací stanicí pro letecký petrolej a prostor pro přistávání o ploše přes 700 m².

Počítá se s tím, že týdně tady vrtulník přistane nebo odtud odletí průměrně asi dvanáctkrát. A to ve dne i v noci. Firma chce vrtulník používat pro své potřeby.

"Využívaný bude pro firemní účely, ale počítáme také s tím, že poslouží i pro leteckou záchranku," oznámil majitel firmy Ivo Valenta.

Není to žádné letiště

A zatím to vypadá, že stavbě heliportu nic nebrání. Žádný zásadní protest nikdo nevznesl. Pozitivně vychází i hluková studie.

"Hlukový limit nebude překročený, dokonce ani dosažený," konstatoval odborník na akustiku Jiří Šulc z pražské firmy Techos.

Jasné je, že stavebník bude muset dodržet podmínky: například aby čerpací stanice byla tak vysoko, aby se petrolej nedostal do Moravy, která protéká jen o pár stovek metrů dál.

Hygienici požadují, aby se nelétalo zbytečně. Tudíž žádné školicí, vyhlídkové nebo komerční lety, jen služební cesty. Navíc, pokud se ve zkušebním provozu zjistí, že hluk přesahuje 60 decibelů přes den a 50 přes noc, budou nutná protihluková opatření.

Stavební úřad: Měnit územní plán není nutné

Problém je, že závazný územní plán Uherského Hradiště, tedy dokument, který stanoví, co se kde může postavit a všechny odbory se jím při povolování řídí, s žádným heliportem nepočítá. Na místě, kde je naplánovaný, je takzvaná smíšená výrobní plocha. Kupodivu ani to však možná nebude překážka.

"Zatím jsme dospěli k názoru, že měnit územní plán kvůli tomu není potřeba," prohlásil vedoucí hradišťského stavebního odboru Rostislav Novosad. "Není to žádné letiště s šesti přistáními za den," vysvětlil.

Jeho úředníci se však heliportem budou zabývat podrobněji až ve chvíli, kdy je Synot požádá o vydání územního řízení. Až pak definitivně rozhodnou, jestli je tato stavba skutečně v souladu s územním plánem.

Zástupce radniční opozice ale má jasno. "Územní plán je v tomto případě nutné změnit," reagoval Seďa.

Ozvat se mohou i obyvatelé z nejbližších míst a své námitky pak směřovat na stavební odbor.

Například záchranka heliport vítá. Žádné oficiální místo, kde by letecké službě mohli předávat pacienty, nemají. Proto vrtulníky přistávají, kde se dá.

"Za každou další plochu jsme rádi," zdůraznil ředitel krajských záchranářů Josef Valenta, který není v příbuzenském vztahu s majitelem Synotu.

Heliport má vzniknout v průmyslové zóně Jaktáře naproti firmy Synot u hlavní silnice z Uherského Hradiště do Zlína.

Heliport má vzniknout v průmyslové zóně Jaktáře naproti firmy Synot u hlavní silnice z Uherského Hradiště do Zlína.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.