Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hejtman Rath chystá vlastní obchvat Prahy s mostem přes Vltavu

  11:23aktualizováno  11:23
Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) umí překvapit. Ve chvíli, kdy stát má potíže s dokončením dálničního obchvatu kolem Prahy, který spojí brněnskou D1 a plzeňskou D5, a jehož otevření v příštím roce se zpozdí minimálně o čtyři měsíce, Rath plánuje jiný obchvat kolem Prahy.

David Rath | foto: René VolfíkČTK

A jak potvrdil MF DNES, kraj pod jeho vedením už začal pracovat na projektu.

"Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní komunikace, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou. Projekt zpracováváme tak, aby nezasahoval do života žádné středočeské obce, ale naopak aby se stovkám z nich ulevilo od nadměrné nákladní dopravy, která je nyní zatěžuje," sdělil Rath.

Svůj návrh prosazoval marně

To je velké překvapení. Středočeský hejtman totiž loni na podzim marně prosazoval, aby silničáři a pražský magistrát přehodnotili trasování pražského silničního obchvatu a vedli ho takzvanou severní variantou. Neuspěl a už tehdy prohlásil, že pokud obchvat povede jižní variantou, postaví "vlastní".

Jeho výroky však nikdo nebral příliš vážně. Byly tehdy chápány spíš jako snaha provokovat politické protivníky z ODS - tedy pražského primátora Pavla Béma a Rathova předchůdce Petra Bendla, který stejně jako Praha podporoval jižní variantu obchvatu kolem Prahy.

Jenže David Rath to patrně myslí vážně. "Tato komunikace by spojila ruzyňské letiště, slánskou rychlostní komunikaci s letištěm ve Vodochodech a s ústeckou dálnicí. Současně by vyřešila obchvat Kralup a sloužila by jako skutečný severní tranzitní okruh vedoucí úplně mimo obydlená území," vzkázal Rath přes svoji mluvčí Berill Maschekovou.

Rathovi nejbližší o ničem nevědí

Podivné však je, že o tom nic nevědí ani Rathovi nejbližší kolegové v radě. "Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali," reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.

Podobně hovoří i další Rathův náměstek Marcel Chládek. "Žádné peníze z kapitoly regionální rozvoj na to nešly. Takže pokud šly, tak zřejmě z Regionálního operačního programu (ROP), což jde zcela mimo krajský úřad a vedení Středočeského kraje. O penězích z ROP rozhoduje regionální rada, jejímž předsedou je doktor Rath," uvedl Chládek.

Rath také nevysvětlil, jak si představuje financování. Zásadní přitom je, zda by okruh vedl po čtyřproudé rychlostní komunikaci, nebo dvouproudé silnici. V prvním případě se náklady řádově odhadují na desítky miliard korun a platil by je stát. Fischerova vláda však investice do nových dopravních staveb zmrazila. Peníze z rozpočtu kraje by Rath mohl použít jedině v případě, že by se jednalo o silnici druhé nebo třetí třídy.

Povšík navíc upozornil, že příprava aglomeračního okruhu potrvá minimálně patnáct let. Je však nutný, protože Praha se prý tak rychle rozšiřuje, že za 20 až 30 let právě budovaný obchvat bude sloužit v podstatě jako městský okruh.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tisková konference Pirátů po ustavující schůzce klubu strany (22. října 2017)
Piráti ustanovili poslanecký klub, předsedou bude Michálek

Předsedou poslaneckého klubu Pirátů v Poslanecké sněmovně bude Jakub Michálek. Na první tiskové konferenci strany po volbách to oznámil šéf Pirátů Ivan Bartoš....  celý článek

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.