Vyvolal tím ostrý střet politiků o to, kdo se o pokračování prací na R6 zasloužil.
Rozesláním pozvánek na slavnostní zahájení Josef Novotný překvapil politiky z ODS. Ti jsou přesvědčeni, že to díky jejich lobbingu uvolnil stát stovky milionů, aby se k Bošovu mohly vrátit bagry. Páteční stříhání pásky považují za předvolební sešlost hejtmana, který kandiduje za ČSSD do Sněmovny a chce se zviditelnit.
"Je to od hejtmana nehoráznost. Z R6 si dělá politickou agitku. Navíc ani nepozval lidi, kteří se o financování stavby opravdu zasloužili. On rozhodně tahounem nebyl," prohlásil Jan Mraček, předseda ODS na Chebsku a člen výboru Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Když mluví o zásluhách, má na mysli třeba sebe a bývalé poslance Jana Bureše (ODS), Pavla Hojdu (KSČM) a Janu Suchou (dříve Lidem). Pozvánku na pátek dostal jen Hojda, místopředseda dozorčí rady SFDI. Právě v SFDI se nakonec rozhodlo, že na R6 u Bošova půjde ještě letos prvních 100 milionů korun a další peníze v příštích letech.
Investorem celé stavby je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To ani neuvažovalo, že by slavnostní zahájení u Bošova pořádalo. Stavba totiž už byla jednou v roce 2010 odstartována a pak brzy kvůli nedostatku peněz ještě za ministra Víta Bárty na neurčito přerušena.
Hejtmana rozčílilo, že se o zásluhy hlásí lidé z ODS
Hejtman Novotný ve středu řekl, že na akci pozval ministra dopravy Zdeňka Žáka a ten za sebe pošle v pátek náměstka. Novotný se cítí být tím, kdo stavbu R6 rozpohyboval. "Já hned jel za novým ministrem Žákem a domluvil to s ním."
Hejtmana naopak rozčílilo, že se o zásluhy hlásí lidé z ODS. "Čím se zasloužili? Neudělali nic, jen vše brzdili. A teď se cítí dotčeni? Že je hanba nefackuje a že aspoň nejsou zticha. Za tři roky, co byli v koalici, neudělali pro R6 nic," prohlásil Novotný.
Z bývalých poslanců pozval jen Hojdu proto, že ten se zúčastňoval jednání, která krajský úřad svolával na téma R6. "Ostatní, snad ještě kromě pana Chlada, na schůzky nechodili a kolikrát se ani neomluvili," dodal Novotný.
Úsek R6 Lubenec - Bošov
Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury:
Dozorčí rada Státního fondu dopravní infrastruktury:
|
Exposlanec a volební lídr ODS Jan Bureš mu v narážce na páteční akci v Bošově vzkázal, ať si ČSSD klidně pořádá předvolební akce, ale ne za krajské peníze. "Nevím o tom, že by se hejtman nějak o pokračování R6 zasloužil nebo že by v tom něco podnikal. Nechápu, proč zahájení stavby organizuje kraj," diví se Bureš.
Novotný zase Burešovi hned vmetl, že v parlamentu spolu s Janou Suchou hlasoval proti návrhu kraje na zavedení levnějších krajských dálničních známek.
Šéf karlovarské části Ředitelství silnic a dálnic Martin Leichter ještě ve středu ráno přesně nevěděl, jestli se může páteční akce zúčastnit. Pozvánku od hejtmana dostal. Pak i souhlasný pokyn od svého vedení z Prahy.
"ŘSD slavnostní akci nepořádá. Dělá ji ale hejtman zřejmě za účasti ministerstva dopravy. V tomto případě je to tedy v režii hejtmana a ministerstva. Náš zástupce v kraji pan Leichter se zúčastní," řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Lidé z ODS se shodují, že velký kus práce pro R6 odvedl komunistický exposlanec a volební lídr KSČM Pavel Hojda. Ten se zjevně nechtěl do slovní přestřelky zapojovat. Ale zmínil, že chtěl, aby pozvánku do Bošova dostal i jeho kolega ze SFDI Jan Mraček (ODS).
"Je faktem, že akci nepořádá Ředitelství silnic a dálnic ani ministerstvo dopravy. Ale pravda také je, pokračování na stavbě R6 je významnou událostí. A pan hejtman to chce asi připomenout. Kraj o to neustále usiloval, ale kdyby nebylo finálních kroků ministra, správní rady a dozorčí rady SFDI, tak by se to nepovedlo," řekl Pavel Hojda.
Stavba byla v roce 2010 přerušena po čtyřech měsících
Samotné práce u Bošova obnoví dodavatelská firma Eurovia 30. září. Do srpna 2010, než byla stavba jen po čtyřech měsících přerušena, Eurovia stihla pouze sejmout ornici v okolí a odstranit pařezy.
Nyní ŘSD dojednalo s Eurovií slevu 4 procenta na budoucí fakturace. Celkem stát ušetří desítky milionů korun z rozpočtu stavby. Ta byla vysoutěžena na 1,64 miliardy. K podmínkám nového dodatku smlouvy patří také pevný termín zprovoznění úseku Bošov - Lubenec. A to nejpozději do 31. října 2015.
Eurovia si nebude moci účtovat očekávaných 19,2 milionu korun za urychlení výstavby. Nenaúčtuje si ani 7 milionů za ochranu díla před chátráním a poškozením během stavby. Další úsporu představuje změna postupu výstavby - činí asi 53 milionů. "V celkovém součtu tak ŘSD ušetří na této stavbě kolem 144 milionů," uvedl generální ředitel ŘSD David Čermák.