"Obvyklým příkladem míst, která se rušila kvůli uhlí pod nimi, jsou Libkovice nebo jezero v Dřínově. Ale tohle fotil skoro každý, takže mě to nelákalo," upozorňuje Havelka, který využil svého zaměstnání a zaměřil se na prostředí samotných dolů.
"Pracoval jsem jako revírník na dole Julius 3 a při té příležitosti jsem začal snímat šachty, které se měly zavřít. Zachycoval jsem lidi, jak tam pracují, jak vypadají, jak jsou špinaví, v jakém jsou prostředí. Tedy přesný opak obvyklých obrázků z tehdejší doby, kdy se horníci fotili jenom usměvaví poté, co vyfárali," vypráví Havelka.
Ačkoli v dolech bylo fotografování zakázáno, nikdy prý neměl žádné velké problémy. Horníkům dokonce focení nevadilo - věděli totiž, že jejich šachta brzy skončí, a byli rádi, že budou mít památku.
"Dokonce i můj nadřízený vždycky jenom se smíchem podotkl, že mě jednou zavřou. Ale nakonec pouze jednou, když jsem fotil kouřící komín na dole Vrbenský v Souši, přišli ke mně členové ostrahy, že mám jít pryč. Tak jsem se sbalil a šel," vzpomíná Havelka.
Zpět na Galerii |
Fotografovat začal poprvé při studiu Střední průmyslové školy hornické v Duchcově. Otec mu koupil Flexaretu, od bratra dostal zvětšovák na kinofilm a po čase se přihlásil do fotokroužku při Stalinových závodech v Litvínově.
"Fotil jsem tehdy všechno možné a od roku 1960 hlavně sport, protože jsem závodně hrál volejbal. Postupem času mě ale začal ze všeho nejvíc zajímat povrch okolní krajiny - fascinovaly mě kompozice znečištěného ovzduší nebo šachta přímo na kraji města, kde pořád něco hořelo. Stejně tak nezapomenu ani na úžasný pohled, kdy se člověk přiblíží k výsypce a proti sobě vidí jen bílou zeď se spoustou bagrů," přibližuje Havelka.
Z míst, která dnes již neexistují, zachytil na svých fotkách například zmíněný důl Vrbenský, Koněv, lom Most či některé části starého Mostu. Zanedlouho se prý stejnými památkami stanou i doly Čs. armády, Maxim Gorkij nebo Centrum, které mají také skončit.
"Dodnes jsem tyhle fotky ještě nikde pořádně neukázal, ale pokud seženu peníze, chtěl bych z těch nejlepších snímků udělat výstavu," doplnil fotograf, který si i dnes vedle komerčních věcí do katalogů nejradši fotí inverzi.
Fotograf Jiří Havelka. Téměř dvě desítky let zaznamenával místa, kam měli přístup skoro výhradně jen horníci. Fotil je při práci v šachtách, povrchových lomech, snímal i důsledky jejich práce. |
Fotograf Jiří Havelka. Téměř dvě desítky let zaznamenával místa, kam měli přístup skoro výhradně jen horníci. Fotil je při práci v šachtách, povrchových lomech, snímal i důsledky jejich práce. |
Fotograf Jiří Havelka. Téměř dvě desítky let zaznamenával místa, kam měli přístup skoro výhradně jen horníci. Fotil je při práci v šachtách, povrchových lomech, snímal i důsledky jejich práce. |
Fotograf Jiří Havelka. Téměř dvě desítky let zaznamenával místa, kam měli přístup skoro výhradně jen horníci. Fotil je při práci v šachtách, povrchových lomech, snímal i důsledky jejich práce. |