Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Concordii čeká poslední cesta. Rozlomí se, bojí se ekologové

  11:55aktualizováno  11:55
V pondělí začnou konečné přípravy k odtažení havarované výletní lodě Costa Concordia z místa neštěstí na jihu Itálie, kde je uvázlá více než dva roky. Poslední cesta obří lodi od ostrova Giglio na sešrotování do přístavu v Janově zřejmě začne 21. července, sdělila v sobotu cestovní společnost Costa.

Operaci ale ještě může zbrzdit případné špatné počasí.

"Kritická fáze bude hned první den, kdy budeme loď poprvé vyprošťovat. Podobná operace na plavidlu pro tak velký počet cestujících se dosud nikdy neuskutečnila," řekl novinářům jihoafrický expert Nick Sloane, který se podílí na záchranných pracích od havárie lodi. Celkové náklady na tyto práce se odhadují na 1,1 miliardy eur (30,2 miliardy korun).

Plavidlo pro více než 4 000 cestujících, při jehož havárii a převrácení na bok zahynulo 32 lidí, se loni v září podařilo při unikátní technické operaci napřímit. Odborníci nyní počítají s tím, že budou potřebovat den až dva k uvolnění lodě od mořského dna a další čtyři až pět dnů k její stabilizaci před asi čtyřdenní cestou do Janova.

V útrobách Costy Concordie:

Do Janova by loď měla za pomoci vlečných lodí dorazit kolem 25. července. Cesta se uskuteční ale jen, když vítr v oblasti nepřesáhne rychlost 30 kilometrů v hodině a vlny budou maximálně dva metry.

INFOGRAFIKA: Vyprošťování lodi Costa Concordia

Více než 300 inženýrů, techniků, potápěčů již připevnilo k bokům lodi 30 obrovských kontejnerů naplněných vodou, které by po svém vyprázdnění měly plavidlo vynést o 12 metrů výš. Podle ekologické organizace Greenpeace hrozí, že se přitom plavidlo rozlomí. Loď, který je dvakrát větší než legendární Titanic, má na palubě velké množství různých chemikálií, které by se tak dostaly do moře, varovala organizace.

Concordia ztroskotala 13. ledna 2012 po nárazu do skály u ostrova Giglio. Z obětí se dosud nenašlo tělo indického číšníka, které by se mohlo objevit při nadcházející záchranné operaci.

Před soudem kvůli neštěstí stanul jen kapitán lodi Francesco Schettino. Čelí obvinění ze zabití z nedbalosti a předčasného opuštění plavidla.

Telefonát mezi velitelem pobřežní stráže a prchajícím kapitánem lodi:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.