O neštěstí informovali guvernér provincie Herát a mluvčí armády. "Jeden z našich vrtulníků narazil ve špatném počasí do horského srázu. Mezi oběťmi je i velitel armády v oblasti Zafaru," řekl mluvčí s tím, že stroj směřoval z Herátu do sousední provincie Faráh.
"Byl to vrtulník Mi-17 z daru ministerstva obrany," potvrdila iDNES.cz Jana Zechmeisterová z ministerstva obrany. "Vrtulník už ale patřil Afghánské národní armádě a tak nevíme úplně přesně, kde se to stalo," dodala.
Povstalci ze svrženého hnutí Taliban, které bojuje proti vládě a mezinárodním jednotkám, prohlásili, že stroj letící v malé výšce sestřelili. Afghánská armáda to odmítla s poukazem na to, že v dané oblasti rebelové nepůsobí.
Vrtulník havaroval na západě země. Češi tu nepůsobí, ale s podobnými helikoptérami mají ve druhém pololetí zajišťovat východ Afghánistánu.
Generál Fazaluddín Sajár, který při havárii zahynul, byl jedním ze čtyř nejvyšších regionálních velitelů afghánské armády. Velel jednotkám v celém západním Afghánistánu.
Češi věnovali Afghánistánu celkem šest strojů Mi-17 a šest bitevníků Mi-24. První tři stroje, které české letectvo nepotřebovalo, převzali Afghánci už v roce 2007, zbývající v roce 2008. Helikoptéry tvoří základ obnoveného afghánského letectva, o které země přišla po dlouholeté občanské válce. Před získáním českých strojů měli Afghánci jen čtyři vrtulníky.
"Afghánci potřebují vrtulníky pro pohyblivost na bitevním poli. Stroje Mi-17 jsou opravdu spolehlivé. Oni vědí, jak s nimi létat, umí je udržovat, jen jich nemají dostatek," řekl v lednu 2008 americký generál Jay H. Lindell, vedoucí výcviku afghánských pilotů. - přečtěte si Česko pomohlo vzkřísit afghánské vzdušné síly
Kritici podle agentury Reuters tvrdí, že vrtulníky nemají dostatečnou údržbu. I tak je ale letecká doprava bezpečnější než pozemní, na konvoje totiž talibanci útočí často.
Mi-17Dvoumotorový Mi-17 patří mezi nejvíce vyráběné dopravní helikoptéry sovětské (či ruské) provenience. Stroj s tříčlennou posádkou unese až 32 pasažérů nebo čtyři tuny užitečného nákladu, samotný váží 7 100 kg. Vyrobilo se jich asi dvanáct tisíc. Stroj má dolet 950 kilometrů, dostup 6 000 metrů a maximální rychlost 250 kilometrů v hodině. Vylepšenou verzi Mi-17 pod názvem Mi-171Š mají v počtu tří kusů pilotovat v Afghánistánu ve druhém pololetí roku 2009 i Češi. Návrh ještě musí schválit parlament. - čtěte Vláda za účasti Klause a Dienstbiera schválila vojenské mise |