Hasiči zasahující u dopravních nehod mají dva hlavní úkoly: pomoci lidem (vyprostit je z trosek vozu, poskytnout jim předlékařskou péči apod.) a uklidit (odstranit ze silnice vrak, sklo, uniklé pohonné hmoty).
"A právě tyto likvidační práce budou nyní pojišťovny hradit," sdělil iDNES.cz mluvčí hasičů Karlovarského kraje Martin Kasal.
Generální ředitelství hasičů a Česká kancelář pojistitelů (ČKP) se dohodly na proplácení od 1. července. Je na každém kraji, od kdy začne peníze účtovat, některé to udělají kvůli probíhajícím výpočtům až od srpna.
"Ceník je daný od roku 2008. Nyní se aktualizuje. V původní verzi je například hodina práce zásahového vozidla za 2 100 korun, náklady na kilometr jízdy 40 korun a například průměrná mzda 280 korun na hodinu," upřesnil Kasal s tím, že podle hrubého odhadu stojí úklid po jednom zásahu průměrně tři tisíce.
Nepojištěný viník nehody bude platit
"Náklady hasiči přepošlou České kanceláři pojistitelů, která sdružuje jednotlivé pojišťovny poskytující povinné ručení. Zaplacení vyřeší konkrétní pojišťovny. Peníze půjdou do rozpočtů jednotlivých krajských hasičů," dodal Kasal.
Záchranné sbory by tak měly ušetřit miliony korun ročně. Například v Karlovarském kraji jsou to dva miliony.
Náklady by neměly fond neúnosně zatížit, ani by se kvůli tomu nemělo zvedat povinné ručení. Podle předpokladu budou na úrovni podílu nepojištěných událostí na celkovém počtu škod. "Garanční fond bude disponovat dostatečnými prostředky," popsal odhad Daniel Míka, ředitel úseku likvidace ČKP.
Řidiči nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, to ale nebudou mít tak jednoduché. "ČKP bude poskytovat plnění z garančního fondu a následně jej vymáhat na nepojištěném škůdci," upřesnil Míka.