Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ať hasí i majitelé anduly či čmeláka. Hasiči oživují léta zrušenou praxi

  1:06aktualizováno  1:06
Klimatologové varují, že delší období sucha se budou vracet stále častěji a velkých požárů bude přibývat. I proto by hasiči rádi obnovili Leteckou hasičskou službu, která byla kvůli nedostatku peněz zrušena před třemi lety. V mnoha případech se totiž hašení neobejde bez vrtulníku, kterých však mají hasiči zoufale málo.

Práškovací Z-37 Čmelák, jehož prototyp vzlétl v roce 1963, zná každý Čech. | foto: Radek Folprecht

Nešlo o profesionální jednotku, ale o systém, který kromě policejních vrtulníků, jež si hasiči půjčují, počítal i s letadly soukromých majitelů. Tedy těmi s vhodnými stroji, například českým Zlínem Z-37 zvaným „Čmelák“ či ruským Antonovem AN 2 přezdívaným „Andula“. Stát s majiteli uzavřel smlouvu a za pomoc jim platil.

K hašení se využívaly letouny různých typů, které byly k dispozici na devíti letištích po celé zemi. Jejich hlavním úkolem bylo hlídkování ze vzduchu a včasné objevení požáru. Od roku 2000 do svého zrušení v roce 2012 se letadla se speciálními nádržemi na vodu podílela i na hašení. Zasahovala u bezmála sto šedesáti požárů.

K tomuto systému, jejž platilo ministerstvo zemědělství zhruba 22 miliony korun ročně, by se hasiči rádi vrátili. Vláda už se návrhem zabývá. Bude to levnější než nakupovat vlastní leteckou techniku, o čemž se také mluvilo.

Dnes mohou hasiči využívat jen dvě policejní helikoptéry - jedna vzlétá z Prahy, druhá z Brna - a v pohotovosti je ještě větší armádní vrtulník.

Dvě helikoptéry na celou republiku nestačí

„Velké lesní požáry minulých dní prokázaly, že by letecké techniky bylo zapotřebí nasadit víc. Často jsme se museli rozhodovat, kterému požáru dáme přednost, kam vrtulník poslat. Zkrátka se ukázalo, že když vznikne současně několik velkých požárů v lesích nebo nepřístupném terénu, dva vrtulníky nestačí,“ říká mluvčí českých hasičů Nicole Zaoralová.

Stávalo se, že hořelo na desítkách míst zároveň. A nebylo výjimkou, že vrtulník přelétal od jednoho ohně ke druhému. Při hašení hořícího lesa je ideální kombinovat vrtulník se zavěšeným bambivakem (skládací nádrží na vodu) a právě letadlo.

„Výhodou letadla je, že dokáže hasit požár na delším úseku než vrtulník, a rychleji tak zastaví šířící se požár. Bambivak zase přesněji shodí větší objem vody na jedno místo, je tedy vhodný pro hašení ohnisek požárů,“ vysvětluje kapitán Pavel Agh z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.

Od začátku srpna vyjeli hasiči k téměř dvěma a půl tisícům případů. Většinou hořela pole a lesy a hasiči s plameny bojovali mnohdy dlouhé hodiny v nepřístupném terénu. V mnoha případech vyhlásili i nejvyšší stupeň požárního poplachu. Ulevila jim až výrazná změna počasí (více o počtu požárů čtěte zde).

Hasiči na začátku srpna bojovali s požárem na Rakovnicku:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.