Hasiče metra šéfové na iDNES nepustili

  • 26
Šéf hasičů metra Michal Wowesný na plánovaný on-line rozhovor nepřišel. "Vedení zakázalo, abych se k metru vyjadřoval," oznámil iDNES. Dopravní podnik tak zareagoval na informace o nedostatcích větracího systému. "Nikdo z Dopravního podniku se s vámi bavit nebude," prohlásila mluvčí Michaela Kuchařová.

Ještě ve středu Wowesný slíbil, že přijde, když to vedení DP povolí. "Bohužel si to management nepřeje. Zakázal poskytovat jakékoli informace," oznámil šéf hasičů ve čtvrtek dopoledne.

To už Dopravní podnik nechtěl komunikovat vůbec. Generální ředitel společnosti Milan Houfek od rána nebral mobilní telefon. Podle sekretářky je celý den mimo kancelář. Nakonec poskytl rozhovor redaktorce MF DNES. - rozhovor zde

Ředitel metra Ladislav Houdek odmítl poskytnout jakékoli informace. "Nezlobte se, na vás nemám čas. S vámi se nebudu vůbec bavit," řekl iDNES a zavěsil.

Ani mluvčí Kuchařová nechtěla nic říci. Slíbila pouze poslat oficiální stanovisko Dopravního podniku (najdete ho dole v tabulce).

Problémy pražského metra
Pražské metro je od srpnových povodní v centru zájmu médií i veřejnosti. Nejasnosti panují nejen kolem zatopení sedmnácti stanic, ale i kolem jejich rekonstrukce. Dopravní podnik podle některých odborníků s opravou zbytečně spěchá.

Podle expertů nechal Dopravní podnik opravit jen některé poškozené vybavení a namontoval ho zpět. Probíhající opravy by měly být příležitostí k důkladné rekonstrukci v souladu s novými protipožárními normami, tvrdí. Podrobnosti o nespokojenosti odborníků čtěte ZDE.

"Nikdo nás nemůže donutit k tomu, abychom povolili otevření stanice, která by byla nějak nedodělaná z hlediska požární bezpečnosti. My se snažíme, aby každá stanice byla maximálně zajištěna tak, aby cestující byli v naprostém bezpečí," uvedl Wowesný.

"Bylo by nádherné, kdyby se řeklo, že se těch sedmnáct zničených stanic nechá a metro se rozjede až v lednu 2004. A ty stanice pak budou kompletně nové a vyměněné. Jsou ale věci, ze kterých se musí ustoupit. Bezpečnost k nim však rozhodně nepatří," dodal.

Na světlo se však postupně dostávají nedostatky, které způsobuje právě spěch při rekonstrukci. Hasiči například při jedné z kontrol zjistili, že hlavní větrání v podzemí funguje nedostatečně. Při požáru by ventilátory nestačily odvětrávat dým. Více informací o závadě najdete ZDE.

Stanice uváděné do provozu po srpnových záplavách měly z počátku problémy také s požární signalizací. Ta už je v pořádku.

Stanovisko Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. pro server iDnes

(Doplněno o vysvětlení redaktora iDNES)

Praha 23. ledna 2003

Dopravní podnik hlavního města Prahy odmítl pozvání pro pana Michala Wowesného, vedoucího hasičů DP, do on-line diskuse internetovského serveru iDnes na téma protipožární zabezpečení metra, a to z následujících důvodů:

* Materiál, který byl uveřejněn ve středu 22. 1. v odpoledních hodinách na serveru iDnes a poukázal na údajné nedostatky v protipožární ochraně metra, neobsahoval objektivní a pravdivé informace a neoprávněně obviňoval dopravní podnik ze zatajování skutečností ohledně protipožárního zabezpečení.

* Žádné takové informace se přitom nezakládají na pravdě a redaktor serveru iDnes, pan Ondřej Tolar, který je autorem příslušného materiálu, si během přípravy materiálu nevyžádal od dopravního podniku k danému tématu podrobné informace, které by mu byly bez problému poskytnuty. Z nich jasně vyplývá, že popisovaná nefunkčnost ventilačního protipožárního zařízení je minimálního rozsahu – bez vlivu na bezpečnost provozu metra.

Reakce redaktora iDNES: V pondělí 20. ledna ve 13:13 jsem paní Kuchařové zaslal mimo jiné tyto otázky:
- jak funguje ve stanicích, které se po záplavách uvádí do provozu, protipožární ochrana (je všude v provozu systém protipož. ochr. nebo je někde nutný stálý hasičský dozor - nutný byl před Vánoci například na Florenci, kde již není -> povedlo se tedy již vše zprovoznit)?
- vyhovují všechny používané materiály při opravě (ochrana kabelů, desky na chytání spodní vody, eskalátory) novým požárním normám
- splňují všechny materiály po určenou dobu nehořlavost?

V úterý 21. ledna v 15:36 jsem obdržel mimo jiné následující odpovědi:
1. Požární ochrana ve stanicích, které jsou uváděny po záplavách do provozu, funguje v takovém rozsahu jako před záplavami a zároveň odpovídá všem příslušným normám a předpisům:
- elektrická požární signalizace je na všech stanicích funkční, náhradní opatření, tj. stálý požární dozor hasičského záchranného sboru metra byla zrušena
- plně funkční jsou prostředky a zařízení pro zásobování požární vodou, tj. nástěnné požární hydranty, suchovody a tunelový vodovod - ve stanicích jsou umístěny požární zbrojnice /požární kouty/ s vybavením pro provádění hasebního zásahu
- pro stanice je nově zpracována dokumentace zdolávání požárů, tato je umístěna na stanicích a na výjezdových vozidlech hasičského záchranného sboru metra
2.
Všechny materiály používané při opravě metra vyhovují všem příslušným normám a předpisům. Měněné kabely mají navíc zvýšenou odolnost proti šíření plamene. Eskalátory odpovídají protipožárním předpisům a požadavkům na hořlavost.

Ve středu 22. ledna ve 13 hodin jsem paní Kuchařové poslal doplňující otázku týkající se fungování hlavního větrání v metru. Ve 14:04 mi přišla následující odpověď:
Vážený pane Tolare,
posílám poslední, tentokráte stručnou, odpověď na Vaši doplňující otázku.
V o.z. metro proběhla ve dnech 25.11. - 6.12.2002 kontrola protipožárního zabezpečení pražského metra Hasičským záchranným sborem hl.m. Prahy. Ta během šetření shledala nedostatky ve fungování hlavního větrání z pohledu ochrany proti dýmu při případném požáru v metru. O.z. se zavázal závady odstranit v určeném termínu, tedy do 15.2.2003.
S pozdravem Michaela Kuchařová
Jelikož mi k tomu nesdělila bližší informace, zavolal jsem pražským hasičům. Náměstek ředitele Martin Dvorský mi závadu potvrdil s tím, že systém není zcela funkční. Že se na opravě ventilátorů pracuje, potvrdil i šéf hasičů DP Metro Michal Wowesný.

Článek byl na serveru iDNES zveřejněn v 16:45. Po 17. hodině volala paní Kuchařová, že je článek neobjektivní, a že pošle oficiální stanovisko Dopravního podniku. E-mail, který byl adresovaný všem novinářům, přišel v 18:43. Zde je jeho přesné znění:
V návaznosti na informace uveřejněné dnes na zpravodajském serveru iDnes ohledně provozuschopnosti protipožární ochrany v metru, kde se mimo jiné píše, že dopravní podnik měsíc tajil výsledky protipožární revize, dopravní podnik prohlašuje, že se tato informace nezakládá na pravdě. Žádné takové či jiné údaje týkající se kontroly protipožární ochrany dopravní podnik před nikým netajil. Bezpečnost provozu metra je navíc funkční, odpovídá předpisům a cestující nejsou nikterak ohroženi.

Teprve v těchto dnech předložil Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy vedení dopravního podniku výsledky svého šetření, které bylo v metru prováděno. Znamená to tedy, že také pro vedení dopravního podniku jsou informace obsažené v této zprávě zcela čerstvé.

Informace o nefunkčnosti ventilačního systému, na které zpráva poukazuje, se týká pouze jedné jeho části, která – bohužel jak se ukázalo - pro nedodržení termínů ze strany jednoho z dodavatelů zatím není v plném provozu. Jedná se konkrétně o protipožární ventilátory v mezistaničních úsecích, přičemž veškeré další protipožární vybavení – jako například vodovodní rozvody či ventilátory ve stanicích je plně funkční. Dopravní podnik v návaznosti na tato zjištění již přijal konkrétní opatření, mezi která patří například permanentní pohotovost technické služby, která nonstop monitoruje veškerá protipožární opatření a posiluje protipožární prevenci.

Veškeré úseky pražského metra, které jsou uváděny po povodních do provozu, jsou přebírány s příslušnou dokumentací od dodavatelů a investora, která potvrzuje bezpečný provoz znovuotevíraných částí metra. Jejich bezpečnost a provozuschopnost je také vždy potvrzena a schválena příslušnými orgány, bez jejichž souhlasu není uvedení žádného z úseků metra do provozu s cestujícími možné.

Upřesnění závady a opatření Dopravního podniku jsem pak do článku vložil.

* Navíc výsledky kontroly, z které tato informace vyplynula, byly vedení dopravního podniku předloženy až v těchto dnech – nikoliv před měsícem, jak mylně uvádí pan Ondřej Tolar. Žádný z příslušných orgánů navíc neshledal provoz metra nebezpečný a nevyužil svého práva doporučit zastavení či omezení provozu metra.

Reakce redaktora iDNES: O problému s ventilátory mě mluvčí Kuchařová e-mailem informovala na můj přímý dotaz. Bez dalšího upřesnění uvedla, že hasiči nedostatky zjistili v prosinci. Podrobnější informace zřejmě nepovažovala za nutné a zaslala je až jako reakci na článek napsaný podle její původní odpovědi.

Dopravní podnik hlavního města Prahy se proto rozhodl nevyužít pozvání do diskuse na serveru iDnes, nikoliv z důvodů, že by neměl zájem o celé věci detailně informovat veřejnost. Dopravní podnik nemá zájem zúčastnit se diskuse, která vychází z nepravdivě uveřejněných a zkreslených informací. Zároveň dopravní podnik k celé věci vydal ještě včera oficiální prohlášení pro tisk, které celý případ popisuje, a z nějž vyplývá, že celá záležitost se zakládá na zcela odlišných faktech, než jak bylo popsáno na serveru iDnes.

Dopravní podnik je zároveň připraven jakémukoliv sdělovacímu prostředku znova poskytnout veškerá fakta, která se případu týkají.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video