Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hamburger už USA nevoní

  0:01aktualizováno  0:01
Sendvič za osm dolarů namísto hamburgeru za 99 centů? Takový trend se zdá naznačovat rostoucí rozčarování řady Američanů z tradičních bufetů s rychlým občerstvením (tzv. "fast food"), které vede k rozkvětu restaurací nabízejících kvalitnější jídla ve stejně neformálním prostředí.

"Zdá se, že roste nespokojenost s kvalitou u bufetů, jako je McDonald's a Burger King. Lidé se stále více soustřeďují na kvalitu," tvrdí analytik Fitzhugh Taylor o rostoucí kategorii restaurací označovaných v odborném slangu jako "fast casual" nebo "quick casual" (rychlé neformální občerstvení).

Mají kombinovat rychlou obsluhu jako u McDonalda s vytříbenějším stylem tradičních restaurací. "Fast casual" patří k nejrychleji rostoucím kategoriím v restauratérském sektoru, v němž nyní tvoří 3,5 procenta obratu.

Podle odborníků by tyto podniky, z nichž k nejznámějším patří Noodles and Company, Baja Fresh, Corner Bakery, Cafe Express, Pei Wei Asian Diner a Panera Bread, měly během čtyř nebo pěti let mít na trhu dvojnásobný podíl.

Experti zdůrazňují, že v Americe roste třída spotřebitelů, kteří berou v úvahu kvalitu a zdravotní dopady jídla. Ukazuje na to i růst prodeje organických potravin a kvalitních nápojů. Tato poptávka po kvalitě prý souvisí se staršími lidmi včetně příslušníků generace poválečné populační exploze, kteří se dostali na vrchol svých produktivních let. Ti bojují se stárnutím jako s morem a jsou v jídle vybíravější, říká analytik Scott Van Winkle.

Odborníci se také domnívají, že delší pracovní doba a rostoucí počet domácností, kde pracují oba manželé, vede k tomu, že Američané více šetří časem. A i to přispělo k vzestupu tohoto sektoru. Lidé jsou ochotni zaplatit o pár dolarů navíc za lepší večeři, ale nemíní se vzdát výhody rychlé obsluhy, tvrdí Mitchell Speiser z firmy Lehman Brothers.

Rychlý růst podniků "fast casual" přináší zavedeným řetězcům možnosti, ale i hrozby. Giganti jako McDonald's, Wendy's a Arby's experimentují s novou nabídkou, ale pokud nebudou reagovat dostatečně rychle, nové podniky "ukousnou" větší část trhu.

Podle Speisera sektor "fast casual" roste tempem 15-20 procent ročně, zatímco "fast food" jen asi o dvě procenta. McDonald's proto koupil sendvičový řetězec Pret A Mange a mexické restaurace Chipotle. Wendy's zase nabízí saláty s exotickými zálivkami a Arby's vyvinul exkluzivnější řadu sendvičů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oslavuje test mezikontinentální rakety...
Máme udeřit jako první? V Bílém domě se mluví o preventivní válce s KLDR

Donald Trump možná jen blafuje, ale přístup jeho administrativy k severokorejské jaderné hrozbě je zcela jiný než za jeho předchůdců. V Bílém domě se nyní...  celý článek

Kouř stoupá nad jemenským městem Saná po náletu vedeném Saúdy (22. 9. 2015)
Při náletech v Jemenu zemřelo přes třicet lidí, povstalci viní vládu

Při náletech, které v Jemenu zasáhly hotel u Saná, přišlo o život přes 30 lidí, včetně civilistů, uvedla televize Al-Džazíra. Povstalci viní provládní síly.  celý článek

Chlapec zastavil dopravu Macarenou
Teenager v Saúdské Arábii tancoval na ulici Macarenu. Zadržela ho policie

Policie v Saúdské Arábie zadržela čtrnáctiletého chlapce, který na videu z města Džidda na pobřeží Rudého moře tančí na ulici Macarenu - tanec, který proslavil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.