Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soud v Haagu odmítl potrestat Rusko za financování povstalců v Donbasu

  17:07aktualizováno  18:15
Mezinárodní soudní dvůr v Haagu odmítl žádost Kyjeva o předběžné opatření vůči Rusku za financování terorismu, kterého se podle žalující strany Moskva dopouští podporou východoukrajinských separatistů. Soud OSN zároveň vyzval Moskvu, aby nediskriminovala krymské Tatary a neodpírala zákonná práva krymským Ukrajincům.

Bojovník tzv. Luhanské lidové republiky v oblasti Svitlodarského oblouku (19. prosince 2016) | foto: Reuters

Ukrajina se v Haagu domáhá odsouzení Ruska za podporu, kterou údajně poskytuje od dubna 2014 proruským radikálům v Donbasu v jejich boji proti centrální vládě v Kyjevě. Do vynesení rozsudku, na které může Ukrajina čekat měsíce či roky, žádala vláda v Kyjevě tribunál, aby předběžným opatřením tomuto chování Ruska zamezil.

Haagský soud, nejvyšší soudní instance Organizace spojených národů, ale žádosti nevyhověl. Ve zdůvodnění uvedl, že Ukrajina musí nejprve řádně předložit potřebné důkazy o záměrném ruském vměšování a o účelnosti požadovaného předběžného opatření. Soud vyzval obě strany, aby v Donbasu dodržovaly minská mírová ujednání.

Fotogalerie

V části rozsudku o diskriminaci krymských menšin soud uložil Rusku, aby nebránilo Tatarům v obhajobě jejich zájmů, a to i prostřednictvím jejich neformálního shromáždění Medžlisu, který ruské úřady po okupaci z roku 2014 rozpustily. Rusko se má rovněž postarat o to, aby Ukrajinci žijící na poloostrově měli přístup ke vzdělávání v rodném jazyce.

Ukrajinský prezident Petro Porošenko označil verdikt za „mnohoslibný“. V rozhovoru pro ukrajinskou televizi vyjádřil přesvědčení, že Ukrajina je ve sporu s Ruskem „na správné cestě“. Porošenko doufá, že Kyjev v Haagu nakonec uspěje s oběma žalobami, tedy se stížností na údajné ruské financování „terorismu“ donbaských radikálů, i s žalobou na diskriminaci Tatarů a etnických Ukrajinců na Krymu.

Někteří představitelé tatarské menšiny obviňují ruské úřady, že jim na okupovaném poloostrově upírají základní národní a náboženská práva. Ukrajinci žijící na Krymu si po ruské anexi opakovaně stěžují na jazykovou diskriminaci.

Soud podle agentury Interfax ve zdůvodnění rozsudku uvedl, že předběžná opatření, která vyhlásil na ochranu národnostních menšin na Krymu, nejsou totožná s těmi, která Ukrajina požadovala. Neuspokojil tudíž v tomto bodu plně požadavky Kyjeva.

Navzdory odmítnutí požadavku na zablokování ruské podpory donbaským separatistům bude podle ukrajinských médií Kyjev předkládat v Haagu nové důkazy o ruském vměšování, než bude konečný rozsudek vynesen. Moskva se minulý měsíc zavázala, že bude verdikt soudu OSN respektovat.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, v hlavním městě způsobilo značné škody na...
Řecký ostrov Kos zasáhlo zemětřesení, vyžádalo si nejméně dva mrtvé

Nejméně dvě oběti a 120 zraněných si na řeckém ostrově Kos v Egejském moři vyžádalo zemětřesení o síle 6,7. Uvedl to podle řecké agentury ANA starosta ostrova....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Čečenský soud propustil mafiána, kterému v Česku uložili 18 let vězení

Čečenský nejvyšší soud zrušil trest 18 let vězení, které „voru v zakoně“ Gilani Alijevovi před čtyřmi lety v nepřítomnosti uložil pražský soud za vydírání a...  celý článek

Odborníci na soudní medicínu otevřeli hrob surrealisty Salvadora Dalího, aby 28...
OBRAZEM: Experti otevřeli Dalího hrob. Žena chce dokázat, že je jeho dcera

Odborníci na soudní medicínu otevřeli hrob surrealisty Salvadora Dalího, aby 28 let po malířově smrti odebrali vzorky tkáně k provedení testu DNA kvůli sporu o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.