Na tuto zemi, která už roky válčí se sousední Etiopií, přitom platí zákaz dovozu zbraní OSN i Evropské unie.
Dosavadní vyšetřování nasvědčuje tomu, že ukrajinská společnost Volare chtěla dodávku znovu prodat v zemi, kde se za zbraně platí vyšší ceny. Posádka zcela neplánovaně přistála v Bulharsku, aby natankovala a v dokumentech přepsala cíl své cesty z gruzínské Aspary na Asmaru, eritrejské hlavní město.
"Prostě zbraně ukradli," říká český zdroj, který je s případem obeznámen. Společnost Volare byla navíc spojena s podobným případem pašování, a to v roce 1999 do Nigérie, kam je vývoz také zakázán OSN.
Proč je letadlo nedobrovolně zaparkované v Bulharsku, když jednoznačně patří Gruzíncům? "Zřejmě proto, že tam není žádná posádka, která by s letadlem odletěla. Všichni Ukrajinci až na jednoho jsou zpátky na Ukrajině. Netuším, proč je Bulhaři nechali odejít," řekl náměstek ministra zahraničí Hynek Kmoníček.
To je jedno z mnoha nejasných míst v celém případu. Není jasné, kdo další měl zájem, aby se zbraně původně patřící české firmě Thomas CZ nedostaly na místo určení. Přetrvávají také spekulace o tom, že někdo - konkurence nebo Rusko - chtěl překazit firmě Thomas CZ další obchody s Gruzií.
Nevysvětlena zůstává také otázka, jak velký náklad byl v letadle ve chvíli zadržení. Česká strana tvrdí, že ve velkokapacitním letounu Il-76 bylo dvacet tun nákladu. Podle některých informací však v Burgasu náklad vážil třicet tun. Vedle dojednaných houfnic měly být v letadle také samopaly a munice.
Čeští celníci letoun před naložením na ostravském letišti Mošnov zkontrolovali a tvrdí, že nic jiného kromě povoleného seznamu z Česka neodletělo. "Letoun byl zcela prázdný, nebyly v něm žádné zbraně. Teprve po kontrole bylo do stroje naloženo šest českých houfnic s příslušenstvím," uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Ivana Bednářová.
Pokud se v letounu ocitly nějaké zbraně navíc, nebyly do něj podle Bednářové naloženy v Česku. Šest houfnic D-30 stodvaadvacetimilimetrové ráže s šesticí sad náhradních dílů zaplnilo podle tvrzení představitele Thomas CZ celý nákladní prostor letounu. "Těžko si lze představit, že tam někdo vměstnal dalších deset tun zbraní. Vešlo se tam nanejvýš pár beden se samopaly," vysvětlil jeden z šéfů firmy.
Případ vyšetřují bulharské a gruzínské úřady. Česká strana předala Sofii požadované dokumenty, a tím pro ni podle náměstka ministra zahraničí Hynka Kmoníčka případ končí. Právní odpovědnost za přepravu dodávky totiž momentem předání přechází na dopravce, tedy ukrajinskou společnost.
Český velvyslanec v Gruzii Jiří Nekvasil je přesvědčen, že skandál kolem vývozu zbraní do této země nezpochybní další dodávky českého vojenského materiálu, na nichž má Gruzie velký zájem: "A to je také důvod, proč zdejší úřady tvrdě pracují na vysvětlení celého případu. Tedy i na tom, proč jsou Gruzii prodané houfnice již čtrnáct dní na letišti v bulharském Burgasu."