Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Grossova manželka měla zdarma audi

  9:41aktualizováno  9:41
Ministr vnitra Stanislav Gross před půldruhým rokem prosadil ve vládě nákup osmnácti limuzín Audi za padesát milionů korun a jeho žena Šárka Grossová se stala čestnou VIP osobou, která dostala od dovozce Audi právo k dočasnému bezplatnému užívání vozu této značky. Je to další střet zájmů, který MF DNES v rodině Grossových objevila poté, co se začala zabývat jejich majetkovými poměry.

Kromě toho Grossová spolupracuje s uměleckou agenturou GOJA Františka Janečka - shání sponzorské příspěvky od firem, které se ucházely či ucházejí o privatizaci státních podniků.

To, že manželka ministra vnitra dostala k dispozici stříbrný sportovní vůz Audi TT (pořizovací cena začíná na 1,2 milionu korun), potvrdili zástupci automobilky a nakonec i sám Gross. "Rozhodně to nesouviselo s tím, že vláda nakoupila od Audi několik vozů," vzkázal ministr po svém spolupracovníkovi Zdeňkovi Šarapatkovi.

Lidé, kteří viděli Grossovou jezdit v půjčeném audi, uvedli, že auto měla několik měsíců. "Pak někdo ministra upozornil, že nepůsobí dobře, když jeho žena jezdí v autě půjčeném od firmy, které on pomohl k zakázce," řekl jeden ze svědků.

Agentura AC+C, která mediálně zastupuje dovozce Audi (firmu Import Volkswagen Group), po celodenním zjišťování zaslala stručnou odpověď: "Společnost Audi disponuje parkem předváděcích vozů, které zapůjčuje ke krátkodobým seznamovacím jízdám VIP klientele. V rámci tohoto programu byl vůz na několik dnů zapůjčen i paní Grossové."

Na otázku, odkdy dokdy měla manželka ministra vnitra vůz k dispozici, už odmítli odpovídat. "Bližší podrobnosti považujeme za interní záležitost," uvedl Jan Klíma z agentury AC+C.

Ani marketingový ředitel Tomáš Velek, který má ve firmě Import Volkswagen Group na starosti půjčování aut, nebyl ochoten termín upřesnit: "Projednávali jsme to s mediální agenturou a víc k tomu nemohu dodat." Právě odpověď na tuto otázku by přitom ukázala, jak dlouhou dobu mohla Šárka Grossová s autem skutečně jezdit.

Stanislav Gross se nejprve snažil případ bagatelizovat, když po spolupracovníkovi Šarapatkovi vzkazoval, že audi měla manželka jen na víkend, když bylo její auto v garanční opravě.

Firma Auto Exner, od níž si Grossová loni koupila vůz Volkswagen Golf, přitom na svých internetových stránkách uvádí, že klientům v případě oprav půjčuje vůz typu Golf. Po tomto a dalším upozornění, že firma tvrdí něco jiného (půjčili jsme jí to, protože je VIP osoba), Šarapatka znovu mluvil s ministrem a výsledek byl: "Pan ministr si to přesně nepamatoval. To předchozí vyjádření tedy nepoužívejte. V každém případě takové služby dnes autoprodejci poskytují bez ohledu na postavení zákazníka."

Osmnáct vozů Audi, jejichž nákup vláda schválila na Grossův návrh na podzim 2000, pochází z kolony limuzín využívaných během zasedání finančníků na MMF v Praze. Po jeho skončení vláda chtěla původně koupit 70 aut, z úsporných důvodů však zůstala jen u osmnácti. Limuzíny Audi kabinet nakoupil se slevou.

Michal Burian z organizace Transparency International, která monitoruje korupční jevy ve společnosti, k problémům rodiny Grossových uvedl: "Takové chování je za hranicí přípustnosti v západní Evropě, ale u nás je to stále vnímáno jinak."

Grossovi nejsou z politiky jediní, komu dovozci či výrobci aut v minulosti vyšli vstříc. Byl to například Jan Ruml (US-DEU), který měl coby ministr vnitra na několik měsíců půjčené rovněž audi a přišlo se na to díky tomu, že mu auto ukradli. Ale nejznámější byl případ bývalého místopředsedy ODS Petra Čermáka, který v roce 1994 zdarma využíval mercedes od bratrů Helbigových, vyšetřovaných pro podvody.

Právě Čermáka si vzal na mušku Miloš Zeman jako šéf tehdy opoziční ČSSD. Na Čermákovu adresu v roce 1994 podle archivu ČTK mimo jiné pronesl: "Dělá z veřejnosti idioty tvrzením, že za to nic neslíbil."

Jaképak spiknutí, na manželku upozornil sám ministr

Nejpopulárnější politik Stanislav Gross se dostal do nezvyklé situace: ukázalo se, že on i jeho manželka dokážou využívat exkluzivního postavení člena vlády. Ať jde o bezplatné užívání luxusního auta či o placené získávání sponzorů v řadách zájemců o privatizaci.

Gross reagoval tak, jak to politici často dělají - označil se za předem vytipovanou oběť politických tahanic. "Dost mně vadí, pokud se někdo, když už nemůže na mě, začíná trefovat do manželky, která je notabene v jiném stavu a nepochybně nemá žádné možnosti, jak se bránit," reagoval v sobotním vydání Práva na páteční článek v MF DNES, že Šárka Grossová shání pro agenturu rodinného přítele Františka Janečka sponzory, často firmy, které chtěly, aby jim vláda, v níž sedí Stanislav Gross, prodala státní majetek.

Grossovo okolí už dokonce spekuluje, že za zveřejněnými informacemi stojí šéf tajné služby Jiří Růžek společně s předsedou ČSSD Vladimírem Špidlou, který se tak prý snaží omezit Grossův vliv ve straně. Všechno vedle. MF DNES neinspiroval nikdo jiný než Gross sám.

Že o podnikání své ženy nechtěl nikdy moc mluvit, bylo jasné z několika dřívějších rozhovorů. Ale teprve když v lednu v Magazínu DNES oznámil, že se jeho ženě po roce a půl podnikání daří vydělávat větší peníze než jemu ve vládě (tedy nad 75 tisíc korun měsíčně), začal se kdekdo ptát: jak to bývalá učitelka v mateřské škole a provozní v parlamentní restauraci dokázala?

Šárka Grossová odmítla osobní schůzku, kterou jí MF DNES na toto téma nabídla. Nakonec souhlasila jen s písemnými otázkami. V odpovědích se jako o jediném zdroji svých příjmů zmínila o práci distributora výroků firmy Amway, jenže aby z tohoto obchodování měla takový plat, o němž mluvil její manžel, musela by podle lidí z firmy prodávat saponáty a kosmetické přípravky takřka sedm dnů v týdnu od rána do večera.

Neznělo to příliš věrohodně, což nejspíš uznal i sám ministr vnitra, když jej Jana Bobošíková v televizní Sedmičce podrobila "výslechu". Ihned tedy zmínil, že Amway vlastně není jediný zdroj manželčiných příjmů. "Má také živnostenský list na kulturní a společenské programy," vypadlo z něj najednou.

Že by Šárka Grossová pořádala kulturní pořady? O tom nikde žádná zmínka nebyla. Až na to, že byla loni v září patronkou dvou charitativních představení muzikálu Popelka v produkci agentury GOJA. Z toho však sotva mohla mít příjem a sotva by k tomu potřebovala živnostenský list...

Při dalším prověřování se ukázalo, že Grossová má s agenturou GOJA i jiné zkušenosti. Kontaktovala firmy, které posléze daly peníze na Popelku nebo koncerty Karla Gotta a Heleny Vondráčkové. O jaké společnosti jde, bylo jasné z plakátů a letáků: Agrofert, Třinecké železárny, Mostecká uhelná společnost, T-Systems... Firmy, které se ucházely či stále ucházejí o privatizaci státních podniků, a jsou proto víc než jiné závislé na přízni ministrů.

Sotva tato informace vyšla v novinách, jako by Stanislav Gross zapomněl, že "kulturními a společenskými programy" chtěl před pár týdny v televizi vysvětlit vysoké výdělky své ženy. Nyní mluví jen o manželčině bezplatné spolupráci s Janečkem při přípravě charitativních představení. Sponzory pro muzikál a koncerty tedy sháněla bez nároku na přirozenou provizi?

Mimochodem: spojitost mezi Šárkou Grossovou a agenturou GOJA je i v případu Audi. Zatímco Grossová měla možnost jezdit autem zadarmo, Janečkova agentura dostala loni dva vozy Audi se slevou - výměnou za to, že bude dělat reklamu prodejci aut. 


Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš při volební superdebatě iDNES.cz a MF DNES v...
Babiš pomocí státu ničil oponenty, tvrdí Zaorálek. Výmysl, opáčil šéf ANO

Podle volebního lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka jsou v Česku pomocí zajišťovacích příkazů likvidovány firmy, které jsou konkurencí pro podnikatelské aktivity...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...
Ford C-MAX Titanium 1.6 TDCi...

r.v. 2011, naj. 158 300 km, diesel
245 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.