Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Gross vysoudil omluvu od Respektu

  12:48aktualizováno  12:48
Týdeník Respekt se musí omluvit ministru vnitra Stanislavu Grossovi. Rozhodl o tom pražský městský soud. Omluva mu podle verdiktu patří za článek o jeho údajných telefonátech správkyni nevěstince. Odškodnění půl milionu, které požadoval, mu soud nepřiznal.

Respekt zvažuje odvolání, ale zatím ho nepodal. Verdikt mu nařizuje otisknout omluvu do osmi dnů.

"Myslím, že jsme dosáhli maxima v situaci, kdy proti ministrovi vnitra svědčili jeho podřízení," řekl novinářům po vynesení verdiktu šéfredaktor Respektu Tomáš Němeček.

Stanislav Gross rozsudek nijak nekomentoval. Při jeho vynesení už u soudu ani nebyl. Vystoupil tam jen krátce jako svědek a ihned odešel. Jeho tisková mluvčí na přímý dotaz odpověděla, že jeho stanovisko k rozsudku nemá.

Gross přiznal, že majitelku domu s nevěstincem zná a že s ní opravdu telefonoval. Zdůraznil ale, že není podezřelá z žádných závažných trestných činů. K soudu ho přišli podpořit vládní kolegové, ministryně školství Petra Buzková a ministr kultury Pavel Dostál.

Soudkyně: Důkazy týdeníku neobstály
Podle soudkyně Dagmar Stamidisové týdeník nepřinesl dost důkazů, které by stačily na odvrácení Grossovy žaloby. "Týdeník nepravdivým článkem zasáhl do osobních práv a profesní cti ministra," řekla soudkyně.

Rovněž důkazy ministra vnitra nebyly dostatečné. Selhaly při jednání o odškodnění. "Neprokázal, že mu vznikla újma kompenzovatelná finanční částkou," zdůvodnila soudkyně verdikt.

Zaznělo u soudu:

Pavel Dostál, svědek
Gross byl v hluboké depresi. Ohrozilo to jeho pověst. Nechtěl chodit ani do společnosti. Schválně jsem ho zval na nějaké akce, ale nepřišel.

Petra Buzková, svědek
Dělali jsme si z něj (Grosse) srandu, že má kontakty už i v nevěstinci. Byly to takové drobné vtípky. Ale je pravda, že lidé z ČSSD se mě na jeho případ často ptali. Považovali to za ostudu.

Stanislav Gross, svědek, podal žalobu
Paní Barkovou znám. Je to naše rodinná známá... Dvakrát nebo třikrát jsme s panem Babišem telefonovali. A je pravda, že mě několikrát zval esemeskou na tenis.

Respekt psal i o Tvrdíkovi
Soud začal řešit spor ministra vnitra Grosse s týdeníkem Respekt loni v listopadu. List napsal, že si Gross a exministr obrany Jaroslav Tvrdík telefonovali se správkyní nevěstince, kterou odposlouchávala policie.

Grossovi podle Respektu volali dva lidé prověřovaní policií: podnikatel Andrej Babiš a Hana Palochová, správkyně nevěstince André v pražských Nuslích.

Babiš podle policie porušil zákon při ovládnutí podniku Lovochemie. Palochová se údajně zná s Albánci, kteří posílají do českých nevěstinců ženy z Balkánu, uvedl Respekt. Palochová podle něj telefonovala i Tvrdíkovi.

Palas: Gross byl týden skleslý
Politici se proti článku ohradili a podali na časopis žalobu. Požadovali omluvu a každý i půlmilionové odškodné. Tvrdík se ale loni překvapivě s týdeníkem dohodl na mimosoudním vyrovnání a žalobu stáhnul. - více zde

"Každý takový nepravdivý údaj vás nějak zasáhne," řekl u soudu Grossův právník. Doložil to tím, že jednomu z nejoblíbenějších politiků po zveřejnění článku klesla popularita o čtyři procenta. Potvrdil, že si jich cení na půl milionu.

Ministr zemědělství Jaroslav Palas doplnil, že Gross byl z článku asi týden velmi skleslý. Informace se podle něj neprobíraly jen na vládě, ale také na předsednictvu sociální demokracie.

Respekt: Udělali jsme jen formální chybu
Autor článku Jaroslav Spurný si za informacemi stojí. Má je prý od svých policejních zdrojů. Připustil pouze chybu ve jménu ženy, se kterou si Gross a Tvrdík telefonovali. Informaci upřesnil v listopadovém článku:

"Místo pokojské nevěstince Escade Hany Palochové ministrům volala majitelka domu s nevěstincem (která v minulosti vlastnila i celou firmu Escade) Libuše Barková - a právě ona byla také odposlouchávána pro podezření z účasti na obchodech se ženami."

Podle časopisu podstata případu zůstává stejná: proč ministrům volá někdo, koho s největší pravděpodobností odposlouchává policie? - více zde

Redaktor Jaroslav Spurný z Respektu hovoří s novináři před soudní síní. (12. listopadu 2003)

Stanislav Gross přichází k soudu, kde žaloval týdeník Respekt. (14. ledna 2004)

Ministr vnitra Stanislav Gross žaloval týdeník Respekt. Svědčit přišel i ministr kultury Pavel Dostál.

Ministr vnitra Stanislav Gross žaloval týdeník Respekt. Svědčit přišeli i ministr kultury Pavel Dostál a ministryně školství Petra Buzková. (14. ledna 2004)







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...
I ve vazbě má žena po porodu zůstat s dítětem, nakázal Ústavní soud

Ústavní soud předběžným opatřením zasáhl ve prospěch ženy, která ve vazbě porodila a nemohla s dítětem zůstat. Soud nařídil Vězeňské službě, aby přestala...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.