Angažmá Šárky Grossové v GOJA potvrdil Petr Stráník, který tu donedávna pracoval: "Bylo nám to prezentováno tak, že shání sponzory a partnery." Jakékoli další podrobnosti však odmítl prozradit.
Kontakt se Šárkou Grossovou v souvislosti se sponzoringem přiznal i Martin Souček ze společnosti T-Systems (dceřinná firma Deutsche Telekom, který se uchází o státní podíl v Českém Telecomu): "Jako první nás oslovil přímo pan Janeček, ale s paní Grossovou jsme také mluvili."
Ministr Gross na otázku, zda má přehled o sponzorech akcí agentury GOJA, které jeho žena dojednává, řekl: "Nemám přehled o sponzorech agentury GOJA." Přesto tvrdí, že jeho žena ze zprostředkování mecenášů nemá žádné příjmy.
Sama Šárka Grossová na otázku týkající se příjmů neodpověděla. Loni si nechala rozšířit živnostenské oprávnění o agenturní činnost v oblasti kultury. Provize se v takových případech u agentury GOJA pohybuje kolem 10 procent.
Zástupce jedné ze sponzorujících firem řekl, proč nakonec přispěli: "Důvod je jediný - Gross." Ředitel agentury GOJA František Janeček, kterého Gross označuje za svého přítele, na zaslané otázky týkající se spolupráce se Šárkou Grossovou při shánění sponzorů neodpověděl. Napsal však, že Grossová nepobírá od agentury žádný příjem.
Co mohou firmy, které obdarují Janečkovu agenturu, získat z kontaktu na manželku ministra vnitra? Politolog Zdeněk Zbořil k tomu říká: "Pokud je to pravda, považuju to za jasný střet zájmů. Firmám, které paní Grossová shání, to přinejmenším otevírá dveře do rodiny Grossových a přes ni i do úřadu ministra. Je jasné, že tyto firmy nikdy nebudou stát ve frontě a čekat na audienci."
Všechny tyto firmy - Agrofert, Třinecké železárny, Mostecká uhelná společnost či T-Systems - měly důvod o takovou audienci usilovat. Všechny se totiž zúčastnily nebo hodlají zúčastnit privatizace, která je závislá na rozhodnutí vlády. Stanislav Gross přitom už vzhledem ke svému postavení v ČSSD patří mezi nejvlivnější členy kabinetu.
Loni v prosinci už v privatizaci uspěl Andrej Babiš a jeho Agrofert vláda mu přiklepla státní podíl v Unipetrolu. Andrej Babiš přitom patří mezi osoby, s nimiž se ministr Gross poměrně často schází. (Babišovi může taková známost přijít vhod i proto, že jej stále vyšetřuje policie kvůli tři roky starému případu ovládnutí společnosti Lovochemie.) Babiš včera v telefonickém rozhovoru odmítl odpovídat na otázky se zdůvodněním, že je na dovolené.
Vedení Agrofertu na dotaz, zda při domlouvání sponzoringu pro agenturu GOJA asistovala Šárka Grossová a kolik peněz poskytli, poslalo tuto odpověď: "Tyto otázky nepovažujeme za relevantní z hlediska obecné informovanosti a nebudeme je komentovat." Ani zástupci ostatních firem nechtěli prozradit, jakou sumou GOJA přispěli, tvrdili však, že smlouvu o sponzoringu dojednávali přímo s Janečkem.
S výjimkou Agrofertu (který podpořil koncerty Heleny Vondráčkové a Karla Gotta pořádané GOJA) se všichni další sponzoři sešli na jediném projektu Janečkovy agentury: muzikálu Popelka. Představení mělo premiéru loni v září, hraje se maximálně čtyři dny v měsíci a nemá žádnou výraznou propagaci. Přitom má řadu výrazných sponzorů.
To vše svědčí o jediném - muzikál Popelka se z hlediska strategie sponzoringu vymyká zvyklostem. "Pokud podobné firmy financují muzikálovou produkci, která nemá prakticky žádnou masovou propagaci, velký význam to pro jejich image ani pro prodej jejich výrobků a služeb zjevně nemá," soudí šéfredaktor časopisu Strategie Vladimír Bystrov.
"I kdyby měl muzikál propagaci větší, ze všech zmíněných by to mohlo mít smysl asi jen pro Benzinu, jejíž název působí zároveň jako značka produktu, takže zvyšování známosti značky může přinášet obchodní efekt. Ty ostatní pod svým jménem na spotřebním trhu nic neprodávají."
Bystrov považuje za nelogické i to, že velkých sponzorů je celá řada, což je v důsledku nevýhodné pro všechny firmy: žádná není dostatečně viditelná. Jinými slovy není zcela zřejmé, proč tyto společnosti měly důvod investovat své peníze do dětského muzikálu produkovaného agenturou Františka Janečka.
Grossovi se ve společnosti Františka Janečka začali častěji objevovat zhruba před rokem. Tehdy agentura GOJA slavnostně otevírala divadlo Goja Music Hall v Praze na Výstavišti (dříve Pyramida) a uváděla obnovenou premiéru muzikálu Pomáda. "Z politiky si odskočil i Stanislav Gross," psal o této akci v polovině února 2001 Večerník Praha.
Gross spojil své jméno s Janečkovou agenturou i pár měsíců poté. Ministerstvo vnitra uspořádalo v rámci prevence sociálněpatologických jevů soutěž pro děti s názvem Jak to vidím já. Vyhlášení výsledků, nad kterým převzal patronát Stanislav Gross, se konalo 14. června 2001 v Goja Music Hall.
Důvod? "Z možných alternativ byla jako jediná schopna vyhovět našim potřebám nabídka produkce a účinkujících muzikálu Pomáda," odpověděl ředitel organizace zvané Zařízení služeb pro ministerstvo vnitra Oldřich Vytiska. Grossův resort navíc nemusel platit ani korunu vše platila pořádající agentura.
Vytiska ještě poznamenal: "Společnost GOJA velmi přispěla ke zdárnému průběhu a mimořádně kladné odezvě celé akce." Další společná akce následovala v září, už ve vztahu k novému muzikálu Popelka. Šárka Grossová přišla po útocích na USA do ranního vysílání televize Nova a oznámila, že se stala patronkou charitativního představení muzikálu Popelka na pomoc obětem teroristických útoků na USA.
"Přemýšlela jsem, jak pomoci. A je pravda, že ten pohádkový muzikál Popelka mě napadl mezi prvními, protože jsme byli s manželem pozvaní na předpremiéru a strašně se nám to líbilo, takže nás napadlo, že bychom to mohli vlastně spojit s dětmi, že by to nebylo jenom takové vybírání peněz."
Vztah Gross - Janeček přinese své ovoce i sociálním demokratům v předvolební kampani. Janeček, který se společně s Karlem Gottem v předešlých volbách angažoval ve prospěch ODS, tentokrát společně s agenturou připravuje předvolební akci pro ČSSD.
"Půjde o zábavní program pro široké spektrum publika všech možných vyznání a přesvědčení, s řadou známých jmen. Jde o to, aby se lidé na náměstích dobře pobavili, toť vše," nechal se nedávno slyšet Janeček v deníku Právo.
Manželka Šárka, ministrovo slabé místo
Podnikání manželky je pro ministra vnitra Stanislava Grosse velice citlivé téma. Nerad o něm mluví, a když už není vyhnutí, řekne jen to, co je nezbytně nutné.
Zájem MF DNES ohledně spolupráce Šárky Grossové s agenturou GOJA a vlivnými sponzory dokonce v těchto dnech vedl k mobilizaci lobbingové agentury Crane Consulting, kterou si ČSSD před volbami najala na krizové situace.
Její zástupce Pavel Šťástka se snažil MF DNES přesvědčit, že Gross by se ničeho špatného nedopustil: "Standa má Šárku rád a nikdy by ji do ničeho špatného nezatáhl."
Šárka a Stanislav Grossovi se v uplynulých letech v médiích omezovali jen na to, že manželka ministra pracuje s internetem nebo že dělá několikaúrovňový marketing pro jednu nadnárodní firmu. Jinak své podnikání nechává Šárka Grossová pod pokličkou, jak napsalo loni v září Právo.
Když se MF DNES pokusila navázat na svůj seriál Zbohatli v politice? a detailněji prozkoumat podnikatelské aktivity Šárky Grossové, ministrovi se to silně nelíbilo. Jen co se redakce minulý týden obrátila na firmy, které sponzorují agenturu GOJA, ozval se ministrův spolupracovník Zdeněk Šarapatka s otázkou: Vy se chystáte pokračovat v tom seriálu? Šarapatka minulý čtvrtek slíbil zprostředkování osobního rozhovoru s ministrem, už v pátek však tlumočil ministrův vzkaz: Přestaňte s tím.
Rozhovor tedy nebyl a ministr dostal v úterý otázky elektronickou poštou. Stejně jako ředitel agentury GOJA František Janeček. Ten původně minulý týden souhlasil se schůzkou, odjel však do Mnichova. Vrátit se měl v pondělí večer. V telefonickém rozhovoru se týž den omluvil, že je zaneprázdněný a bude mít volno v šest večer.
To už měl ovšem vypnuté oba mobilní telefony, což vydrželo do následujícího dne. Pak už telefony nezvedal vůbec. Jeho asistent vzkázal, že by bylo lepší poslat písemné otázky.
Tento týden ve středu ve stejnou dobu do redakce MF DNES volal za Grosse Šarapatka a za Janečka jeho asistent a měli stejný vzkaz: pan ministr, respektive pan Janeček zatím nestihli odpovědět a nevědí, kdy se k tomu dostanou. Odpovědi ministra Grosse dorazily včera odpoledne po upozornění, že připravovaný text vyjde i bez jeho vyjádření. Odpovědi Františka Janečka přišly vzápětí.