Letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil v islandském Keflavíku

Letoun JAS-39 Gripen českých vzdušných sil v islandském Keflavíku | foto: Miroslav Řípa, AP Island

Gripeny se vrátily z Islandu, k ruským bombardérům nemusely

  • 31
Z Islandu se po dvouměsíční misi vrátili čeští stíhači s gripeny. Během uplynulých týdnů chránili vzdušný prostor ostrova v rámci mise NATO.

Ostrov a okolí chránili čeští letci v rámci takzvaného „Air Policingu“. Island totiž vlastní nadzvukové letectvo nemá, a tak se v jeho ochraně střídají některé ze členských zemí Aliance.

Pětice gripenů se vrátila na domovskou základnu v Čáslavi krátce před sedmnáctou hodinou. Hlavní část sedmdesátičlenného kontingentu se do Česka vrátí v neděli.

Letouny na cestě z Islandu doprovázel italský létající tanker KC-767, který stíhači využili k dotankování za letu. Tanker zamířil na letiště v Pardubicích spolu s nákladem a s prvními českými vojáky.

Na rozdíl od podobných misí v Pobaltí v minulosti si čeští letci tentokrát nepřipsali žádné „ostré“ starty. „Nezasahovali jsme, situace to nevyžadovala,“ uvedl zástupce velitele jednotky a jeden z pilotů Michal Daněk.

Kvůli napětí mezi Západem a Ruskem se obecně očekávalo, že čeští letci budou startovat k ruským strategickým bombardérům, které se v okolí Islandu objevují.

„Některé průlety okolo jsme zaznamenali, ale protože to bylo mimo vzdušný prostor Islandu, pouze jsme je monitorovali, nemuseli jsme zasahovat,“ řekl Daněk.

Ze stejného důvodu měli čeští stíhači několik zvýšených pohotovostí. „Operovaly tam ruské bombardéry, tak abychom mohli případně včas zareagovat,“ dodal.

Přesto čeští piloti strávili ve vzduchu během devíti týdnů dohromady 150 hodin. „Šlo o cvičné lety prakticky každý den, dohromady asi stovka startů,“ konstatoval Daněk.

Létání se tak podle něj nijak zvlášť nelišilo od běžné práce doma v České republice. „Chránili jsme vzdušný prostor jako u nás, jen ta oblast je mnohem větší. Určitým specifikem byl neustálý silný vítr,“ dodal Daněk.

, natoaktual.cz

Video